Nieuws

Kromme jack werpt Willems terug

Een beetje knappe Dakarauto is voorzien van jacks: een hydraulische krik waarmee een wiel wisselen of loskomen uit het zand een stuk gemakkelijker wordt. Maar luxe kan ook tegen je werken. Dat ondervond Maik Willems in de negende etappe, in de duinen bij Belèn. De Toyota kwam inderdaad makkelijk los uit het poederzachte zand, maar verschoof een beetje, waardoor de auto de jack kromtrok. “Met zo’n ding van een meter onder de auto, is het lastig rijden,” constateerde Willems.

Maar hoe krijg je midden in de woestijn die jack weer in de auto als ‘ie krom is? Afzagen. Maar daarvoor heeft de Bastion-Toyota geen gereedschap aan boord. Wachten op de snelle service dan. Kornelis Offringa heeft daar immers wel alle middelen voor bij zich in zijn vrachtwagentje. Maar Offringa had zijn handen vol aan de teamgenoten van Kamera Express, die zich keer op keer vastreden in het zand. “Daar sta je dan,” wist Willems. “Wachten tot er iemand stopt die kan helpen.”
 
De reddende engel verscheen in de persoon van Ed Wigman, de snelle assistentie van Riwald. Voorzien van een aggregaat en een slijptol had Wigman de jack in een kwartiertje gekortwiekt. Willems: “Twee uur wachten, kwartiertje knutselen en het was gepiept. We hebben nog één keer vastgezeten. Ja, en toen hadden we natuurlijk geen jacks meer, dus moesten we ouderwets graven, maar dat geeft niet. Een beetje afzien is nooit weg. Het is alleen jammer van de klassering. Een lullig dingetje wat dan heel veel tijd kost en we moeten in het achterveld de duinen van Fiambala in, als alles kapot is gereden. Dat kan wel eens echt afzien worden.”
 

Tekst en foto's: Press release
RSS News Feed