Er gebeurde veel in de 373 kilometer proef tussen Salta en Belén. Motorrijders raakten de weg kwijt, auto’s gingen kapot en ook bij de trucks waren er grote verschuivingen. Al vroeg in de etappe zag Van Genugten, die als zesde startte, twee Kamazzen met lekke banden staan. En even later ook de derde. “Ik ben heel voorzichtig over de stenen gereden om niet ook lek te rijden. Maar ik heb daarna wel het gas erop gezet. Uit strategisch oogpunt wilde ik eigenlijk niet winnen, maar ik ga ook niet wachten op die Kamazzen. Als ik dan toch tijd kan pakken, doe ik het.”
In de neutralisatie was er even tijd om een band te wisselen. Dat gebeurde binnen de maximum tijd die daarvoor staat, dus het kostte Van Genugten niets. Hij kwam wel met een kapotte band aan de finish. In het laatste deel liep de band rechtsachter een snee op, maar hield het net. Daardoor kon teamgenoot Villagra dichterbij komen, maar dat was geen probleem. “Morgen, in de Fiambalá Super Special ga ik toch op hem wachten”, zei Van Genugten. “Ik denk dat samen optrekken het beste werkt dan.”
Doordat de Kamazzen problemen hadden, kroop de top 5 van het klassement dichter opeen. Villagra heeft nog maar 24 minuten achterstand op Nikolaev, Van Genugten ging Airat Mardeev voorbij en heeft zicht op de derde plaats van Siarhei Viazovich (MAZ). Het verschil is 20 minuten.
In de elfde etappe starten de tien snelste motoren van vandaag, de tien beste auto’s en de vijf beste trucks tegelijk. De rest komt er een uurtje of wat later achteraan. Van Genugten en Villagra moeten het dus in een rechtstreeks gevecht opnemen tegen Viazovich, Nikolaev en Mardeev. De start van de SuperSpecial is om 11.30 uur Nederlandse tijd.