De jonge Heindrichs loste het eerste schot, door de scratch neer te zetten in de twee openingsproeven van de eerste lus. Aangezien Cherain een schuiver maakte in Ster, daalde het verschil naar 5”1. Voor Heindrichs volgde een zware dobber in de tweede doortocht in Theux, waar een lekke band hem zes seconden koste. Vervolgens maakte hij een stuurfout in het begin van KP13 Ster 2. De zaak was beklonken…
Cédric Cherains enige resterende opgave was om de terugkeer van Bernhard ten Brinke (Skoda Fabia RS Rally2) in het oog te houden. De Nederlander stapelde de snelle tijden op en kwam terug tot op 21”8 van de leider, voor de start van de laatste lus van het rallyseizoen 2025. De laatste passage in Theux verliep bijzonder moeizaam voor de verschillende Porsches, waardoor ten Brinke voor aanvang van de laatste proef van het weekend plots maar 9”6 goed te maken had. Cherain controleerde echter meesterlijk in de finale van Ster, waar hij slechts een halve seconde toegaf op ten Brinke. Aan het stuur van zijn Porsche 992 Rally GT schreef hij voor de derde keer zijn naam op het palmares van de wedstrijd.
“Spannend hoor, maar we hebben niets laten liggen en alles uit de kast gehaald”, reageerde Cherain bij de TK van de tijdscontrole in Ster, voor de viering van zijn overwinning. “Deze zege is een genot voor de BRC-liefhebbers, want dit is het spektakel dat ze willen beleven. Het is lang geleden dat een Porsche kon triomferen in Spa en dit succes vormt ongetwijfeld een hoogtepunt uit mijn carrière. De auto heeft geen krasje, ondanks de extreme toestand van het parcours en de risico’s die we genomen hebben. Wees maar zeker: ook volgend jaar zit ik aan het stuur van een Porsche!”
Bernhard ten Brinke stuurde zijn Skoda naar de tweede plaats na een sterke finale. “Er zat dit weekend meer in, maar we verloren te veel tijd door onze keuze voor slicks in de openingsronde op zaterdag. We maakten in het begin ook een klein foutje. Die halve minuut kost ons wellicht de overwinning. Maar, alle respect voor Cédric Cherain, want het parcours was echt ongelofelijk glad en verraderlijk,” vertelde de Nederlander die volgend seizoen 6 WRC2-manches zal rijden met een Toyota Yaris Rally2.
De ontegensprekelijke prestatie van het weekend, aangevuld met de titel van ‘ ACTronics Driver of the Day’ door de rallyfans via de sociale media van het BRC, komt zonder aarzelen op naam van Tom Heindrichs. Hij was de auteur van zeven scratches – niemand presteerde dit weekend beter! – op amper 21-jarige leeftijd, bij zijn tweede wedstrijd aan het stuur van een Rally2! De halfbroer van Thierry Neuville vertegenwoordigt vast en zeker de toekomst van de Belgische rallysport. En het beste moet nog komen…
“Natuurlijk is dat foutje in Ster zuur. We stonden 8 minuten te wachten voor de start, waardoor de banden koud waren en ik me liet verrassen in de eerste remzone. We schoven rechtdoor in een veld en ik vond de weg terug naar de baan niet meteen. Het kostte ons bijna een minuut. Daarnaast verloren we nog wat tijd door drie lekke banden. Jammer, maar ik had niet verwacht mee te kunnen strijden voor de overwinning. Ik mikte op een Top 5, maar voelde me van bij de start uitstekend in mijn sas en de tijden overtroffen mijn verwachtingen. Dus, ik denk dat ik trots kan zijn op deze derde plaats,” aldus revelatie Tom Heindrichs.
Aan de voet van het podium van de Spa Rally finishte Tom Rensonnet (Hyundai i20 N Rally2), die Lifelive Motorsport een reden gaf om tevreden te zijn na de crash van Cédric De Cecco in Theux 2 die hem uit de rally deed verdwijnen. Een ongelukkige koprol van De Cecco, die zaterdag ook al 3 minuten verloor door een lekke band. Thomas Martens (Citroën C3 Rally2), de andere veelbelovende jonge rijder in deze finale, onderscheidde zich met een indrukwekkende scratch tijdens de laatste proef op zaterdag, in de regen en in het donker van Fays Show. Hij herhaalde die prestatie op zondag en vervolledigde uiteindelijk de top 5.
“Onze doelstelling was de top 5 en het verschil verkleinen met de top van het veld. Dat is gelukt en die twee snelste tijden deden deugd. Het bewijst dat we op de goede weg zijn. Hopelijk kan ik volgend jaar een paar BRC-manches afwerken met een Rally2,” verklaarde Martens.
Romain Delhez boekte constant progressie bij zijn debuut aan het stuur van een Porsche 992 Rally GT. Hij rekende af met de delicate omstandigheden en keert huiswaarts met een zesde plek. Achter hem volgden Thibaud Mazuin (Skoda Fabia RS Rally2), het hele weekend erg solide ondanks problemen met de handrem van zijn Skoda, John Wartique (Porsche 992 Rally GT) aan het stuur van een bolide die hij vooral zo efficiënt mogelijk probeerde te maken, de Duitser Bjorn Satorius (Toyota GR Yaris Rally2), gecharmeerd door de moeilijke omstandigheden in de Spa Rally, en Emile Breittmayer (Citroën C3 Rally2), die een rally kende met ups en downs, waaronder een schuiver waarbij hij vast kwam te staan.