Nieuws

Nieuws
ACtronics nieuwe hoofdsponsor Achterhoek Rally
ACtronics hoofdsponsor Achterhoek Rally

ACtronics heeft haar naam heeft verbonden aan de Achterhoek Rally, die op 3 oktober in en om Eibergen verreden zal worden!

Volle inschrijflijst Achterhoek Berkeland Rally
Volle inschrijflijst Achterhoek Berkeland Rally

Hoewel de inschrijving nog maar iets meer dan een week geopend was, zit de voorlopige deelnemerslijst van de 2e Achterhoek Berkelland Rally al tjokvol!

WRC Kalender bekend voor de rest van 2020
WRC Kalender bekend voor de rest van 2020

De FIA heeft de kalender voor de rest van 2020 voor het door het COVID-19 virus ontregelde WRC kampioenschap bekendgemaakt.

Nieuwe kalender met 7 rally's voor BRC 2020
Nieuwe kalender met 7 rally's voor BRC 2020

De promotor van het Jobfixers Belgian Rally Championship en de Belgische autosportfederatie RACB hebben in samenspraak met de verschillende organisatoren een nieuwe kalender opgemaakt voor het Belgisch rallykampioenschap 2020. 

Rallykampioen probeert fit te blijven tijdens corona crisis
Rallykampioen probeert fit te blijven

Bob de Jong probeert fit te blijven tijdens de corona crisis

WRC Rallies van Portugal en Italië uitgesteld
WRC Rallies van Portugal en Italië uitgesteld

Als gevolg van de aanhoudende wereldwijde verspreiding van het Coronavirus (COVID-19) zijn de Vodafone Rally de Portugal 2020 en de Rally Italia Sardegna 2020 beide uitgesteld.

DRM-organisatoren plannen alternatieve data
DRM-organisatoren plannen alternatieve data

DRM-organisatoren plannen alternatieve data in verband met de Corona crisis

Rally van Wallonië en Sezoens Rally gecancelled
Spa Rally verplaatst naar 12 en 13 december
Nog een paar oudere albums
Weten jullie nog?
Sebastien Ogier wint ingekorte WRC Rally van Mexico
Ook TAC Rally uitgesteld
WRC Rally van Chili gecancelled
Morocco Desert Challenge twijfelactig
1 / 11

Team De Rooy rijdt op safe

De boel heel houden en niet te veel tijd verliezen op de directe concurrentie was de opdracht voor Petronas Team De Rooy Iveco in de negende etappe van de Dakar Rally 2020. Daarin slaagden alle vier de crews. Janus van Kasteren noteerde de tiende tijd aan de finish van de 410 km lange proef, Albert Llovera de vijftiende, Michiel Becx de zeventiende en Vick Versteijnen de negentiende.

De negende etappe, van Wasi Al-Dawasir naar Haradh, was een sloopetappe. Vooral het eerste deel tot de neutralisatie op km 155. “Een bokkenpad vol stenen, afstapjes en ander gemeen spul”, omschreef Michiel Becx het. Voor Janus van Kasteren was het op dat stuk ‘treintje rijden in het stof’. “Degenen met het minste stof konden doorrijden, de rest niet. Inhalen was vrijwel onmogelijk, omdat het door rivierbeddingen ging. We hebben een beetje kalm aan gedaan om risico’s te vermijden, want in dat stof kun je alleen maar de boel kapot rijden.”

Het tweede deel was gemakkelijker, maar ook hier viel weinig te winnen: lange rechte stukken waar de trucks tegen het maximum van 140 km reden, afgewisseld met wat kleine, glooiende duintjes waar de trucks op snelheid doorheen konden. In de timing was goed te zien dat de verschillen hier nauwelijks uiteen liepen. Toch wist Van Kasteren hier tijd te pakken op naaste concurrent Martin Macik, die met een kapotte band stond. “Toen heb ik toch even het gas wat dieper ingetrapt”, glimlachte Van Kasteren. “Maar verder was er vandaag niets te winnen. Het was overleven en heel houden. Daarom ben ik best tevreden dat we de zevende plaats in het klassement hebben kunnen behouden en zelfs iets hebben kunnen verbeteren. Dat we 13 minuten achter de top finishen is niet erg, als we maar winnen op de rest.”

Vick Versteijnen ging heel bewust van het gas af. Hij startte na de grote problemen van gisteren helemaal achteraan en reed dus vol in het stof. Een gebroken schokbreker kostte wel iets tijd, maar het snelle tweede deel was zijn redding. “Als de auto niet te veel springt, kun je wel doorrijden. De verschillen waren niet groot. Ik ben blij dat we binnen zijn, voor het donker.”

Voor Michiel Becx was het snelle tweede deel iets lastiger. De Trakker is te comfortabel geveerd voor die lange rechte stukken en heeft daardoor de neiging te gaan zwabberen. “Het is lastig om nu met de afstelling te gaan spelen. Dat gaat eigenlijk niet. Dus blijven we eraf en ga ik een beetje van het gas. Zo komen we er ook.”

Voor morgen – de marathonetappe – staan er weer duinen op het programma. Juist morgen is het zaak voor Becx om bij te blijven, want hij is dan de enige toegestane assistentie voor Team De Rooy. “We nemen niet meer mee dan anders, alleen slaapzakken. En die duinen, tja. We zullen er toch doorheen moeten. Of zoals mijn monteur Bernard der Kinderen zegt: We kunnen niet wachten tot ze zijn weggewaaid.” Ook Vick Versteijnen krijgt extra onderdelen mee. Hij rijdt immers al buiten het klassement en kan daarmee het team extra ondersteuning bieden in de marathonetappe.

Tekst en foto's: Press release
RSS News Feed