Nieuws

Van Eldik terug op hoogste niveau

Na slechts twee nationale rallies in Nederland en Duitsland, keert Mark van Eldik terug op het hoogste niveau van de rallysport: het wereldkampioenschap Rally. In Trier staat hij met navigator Harmen Scholtalbers en de Skoda Fabia op 19 augustus aan de start van de rally waarin hij in 2010 WK punten scoorde. "De Duitse WK Rally van 2010 was één van de sportieve hoogtepunten van onze rally loopbaan, met ons eigen privé team tussen toppers rijden als Loeb, Solberg, Ogier en Raikkonen, en in de top 10 finishen. En een kunstje dat voor ons überhaupt nog maar 3 Nederlanders geflikt hadden!"

Voor 2016 lijkt de herhaling van die stunt uitgesloten, maar dat is ook niet de ambitie. "Doelstelling is om te genieten van dit schitterende evenement, met spectaculaire proeven en een prachtige entourage. Ook is de Skoda Fabia R5 een WRC2-auto. De auto is ongeveer net zo snel als onze oude WRC, maar tegen de huidige WRC's moet hij het afleggen.

De WRC2 is wel de meest competitieve klasse van het evenement, met bijna 30 deelnemers. In deze klasse strijden aanstormende talenten om aandacht van de fabrieksteams voor het contracten in het WK, tegen ervaren Europese toppers. Samen met teamgenoten Edwin Schilt en Bernhard ten Brinke vormt Mark de belangrijkste Nederlandse inbreng in de klasse waarin ook KNAF talent Jim van den Heuvel uitkomt. Nadat op donderdag 18 augustus de laatste testritten plaatsvinden in de shakedown, volgt de showstart in het centrum van Trier. "Daar rijden we over het podium en door de winkelstraten door een dikke haag van enthousiaste rallyfans uit heel Europa."

De echte rally begint op vrijdag, waar eerst vier Rallye Duitsland klassiekers op het programma staan, tussen de wijnranken van het Moezel gebied. "Snelle, smalle paden en veel hairpins; een leuke uitdaging". Daarna volgt een snelle, landelijke publieksproef bij Trier. Traditioneel is zaterdag bijltjesdag, met eerst een aantal landelijke proeven, en daarna de beruchte proeven op de "Panzerplatte, het militair oefenterrein bij Baumholder. "De korte proef is een leuke sprint, maar de lange is echt een marathon, met dik 40 kilometer lengte en ontelbare bochten en terreinwisselingen." Maar ook zondag belooft nog spannend te worden met 4 lange proeven, waaronder de Powerstage, voordat Mark en Harmen aan het begin van de middag weer op het podium in Trier aankomen.

RSS News Feed