Nieuws

Helene wil met Outland Rallyteam droom verwezenlijken

Een editie bikkelen in de woestijn van Marokko was de trigger voor Helene van der Valk om met een eigen team deel te gaan nemen aan de Morocco Desert Challenge. Een droom die binnenkort waarheid lijkt te gaan worden want ruim een jaar later is het Outland RallyTeam opgericht en staat er een echte vierwiel aangedreven 260pk sterke Desert Warrior in de werkplaats.

Wij spraken met teamcaptain Helene van der Valk, die overigens ook sleutelt aan de auto en tijdens de rally achter het stuur plaats neemt. Helene is een veelzijdige vrouw die naast haar baan als instructrice bij een outdoor bedrijf haar geld verdient met haar eigen schoonheidskliniek en regelmatig als pilote de wereld rond vliegt. In haar vrije tijd sleutelt ze ook nog aan haar Dessert Warrior.

Wij vroegen Helene hoe zij met de offroad sport in aanraking is gekomen: “Ik nam met een Suzuki Samurai deel aan wat offroad en trial wedstrijden en ik was steeds meer opzoek naar nieuwe uitdagingen. In 2004 heb ik mijn diploma als 4WD instructeur gehaald bij het bedrijf Offroad Adventure en daar onderhield ik ook de terreinwagens. We organiseerden jeeptochten en maakte mooie reizen door het ruige binnenland van IJsland. Ik kwam uiteindelijk terecht bij outdoor bedrijf Action Planet en liep daar het rallyteam Les Gazelles tegen het lijf. Zij waren opzoek naar een monteur en zo kwam ik in aanraking met de Morocco Desert Challenge”, aldus Helene.

Als monteur mee naar de Morocco Desert Challenge dat was een relaxte vakantie zeker? “Vakantie? Verre van dat”, antwoord Helene Lachend. “Het was acht dagen non stop werken om de auto weer klaar te krijgen voor de volgende etappe. Het was zwaar, maar de adrenaline houdt je op de been en als de auto het bivak weer binnen komt rijden en uiteindelijk de finish haalt dan is dat een enorme kick.” Helene vervolgt: “De Desert Challenge is de op een na zwaarste rally ter wereld en de deelnemers worden zwaar op de proef gesteld. Je legt 3000 kilometer af in 8 dagen dwars door de woestijn en de duinen van Marokko. Na afloop van de rally was ik verkocht en wilde ik de rally zelf gaan rijden.”

En dan is er ineens het Outland Rallyteam, en een auto die gereden gaat worden door twee dames? “Het oprichten van het team was een aardige uitdaging, en het prepareren van de auto en alle dingen eromheen kosten veel tijd. We hebben bijvoorbeeld de versnellingsbak gereviseerd en het bodywork van de Desert Warrior vernieuwd, maar er staat dan ook wel een auto. Het mooie is dat ik zelf aan de auto sleutel en deze dus van A tot Z ken. Dat heeft tijdens de rally weer zijn voordelen. Er zijn veel mensen die denken dat het een mannen aangelegenheid is, maar daar denk ik anders over. Het is meer een kwestie van mentaliteit en als je een doel voor ogen hebt en echt wil dan kan iedereen dat bereiken. Ons doel is finishen, grenzen verleggen en onzekerheden overwinnen.”

Een droom is mooi, maar hoe zit dat financieel? “Het team is er en de auto ook. We hebben dit met een aantal partners kunnen realiseren, maar zoals altijd kunnen we nog wel een steuntje in de rug gebruiken. Met alleen een auto en wat onderdelen ben je er nog niet. De inschrijving, het vervoer en het verblijf zijn kostbare dingen, maar ik denk dat we voor bedrijven een mooi platform bieden. De rally wordt uitgezonden op Ziggo Sport en RTL 7 en als vrouwenteam krijgen wij vaak net dat beetje extra aandacht in de media.”

Hoe kunnen de mensen jou bereiken? “Iedereen die meer wil weten over het team of de mogelijkheden om partner te worden kunnen ons vinden op www.outland-rallyteam.nl op de contactpagina vind je de gegevens van het team. Uiteraard zijn we ook via de social media kanalen te vinden en in oktober op de RTL GP Dakar Pre-Proloog in Valkenswaard. Hou de website en de Facebook pagina www.facebook.com/outlandrallyteam/  in de gaten voor het laatste nieuws.

RSS News Feed