Nieuws

Nieuws
WRC Australië gecanceld vanwege hevige bosbranden
WRC Australië gecanceld

De organisator en de lokale gemeenschap hebben in goed overleg met de FIA en de hulpdiensten besloten dat het voor ieders veiligheid de enige optie is om het evenement te cancelen. 

WRC en BRC Kalender voor 2020 bekend
WRC en BRC Kalender voor 2020 bekend

Rallyfacts heeft de rally kalenders van de BRC en de WRC gepubliceerd

Spa Rally 2020 bevestigd op 14 & 15 maart
Spa Rally 2020 bevestigd op 14 & 15 maart

Het Belgian Rally Championship 2019 werd net afgesloten in Huy en DG Sport werkt al volop aan de 2020 evenementen, te beginnen met de Spa Rally.

Verschueren: "De Polo R5 vergt een andere rijstijl"
"De Polo R5 vergt een andere rijstijl"

Vincent Verschueren en Stéphane Prévot reden in de Condroz Rally, de slotwedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship, voor de eerste keer met een Volkswagen Polo GTI R5.

Lefebvre wint opnieuw de Condroz Rally
Lefebvre wint opnieuw de Condroz Rally

De 46ste editie van de Condroz Rally, de negende en laatste manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, werd gedomineerd door de Franse belofte Stéphane Lefebvre.

quattro aandrijving zorgt voor winst Coen Donkers
quattro aandrijving zorgt voor winst

Coen Donkers werd na 2 zware dagen de winnaar in zijn klasse en even leek het of we weer terug waren in de jaren 80.

Missie geslaagd voor Kevin van Deijne
Missie geslaagd voor Kevin van Deijne

In de Twente Rally, die afgelopen weekend werd verreden, is Kevin van Deijne, samen met zijn navigator Hein Verschuuren, geslaagd in zijn missie om runner-up te worden in het Open Nederlands Rally Kampioenschap.

Melissa Debackere wint in Twente
Bob de Jong kijkt terug op succesvol rallyseizoen
Jim v/d Heuvel wint in de achterhoek
Van Loon uit de proef met schade aan vering
Dubbelrol voor Rallysport Utrecht
1e Achterhoek Berkelland Rally belooft spektakel te worden
Van Loon wil zoveel mogelijk kilometers maken
Sterk Belgisch debuut van Munster
1 / 13

Kerkhove verstevigt de leiding in Historic

In de East Belgian Rally, zaterdag verreden in de regio van Sankt-Vith, zette Arthur Kerkhove een belangrijke stap richting Belgische titel. Na de vroege opgave van Dirk Deveux, zijn grootste titelconcurrent, won Kerkhove de wedstrijd met de Escort BDA die hij voor de gelegenheid gehuurd had. Daarmee verstevigt Kerkhove zijn leidersplaats in het kampioenschap.

Op de tweede klassementsproef verdwenen de twee Ford Sierra's Cosworth van de tabellen. Dirk Deveux moest de strijd staken door schakelproblemen, terwijl Frank Baert de koppelingskabel brak. Guino Kenis nam de leiding met zijn BMW M3, maar in de tweede ronde ging hij in de fout, waardoor de ophanging vooraan brak. Ook streekrijder Michaël Küches moest zijn Opel vroegtijdig aan de kant zetten. 

Arthur Kerkhove liet zich niet op een foutje betrappen. Met de Escort uit de ateliers van Christophe Devleeschauwer nam hij de leiding over van Guino Kenis. Kerkhove, die nog even onder druk werd gezet door de Duitser Geist die in de slotronde moest opgeven, behaalde een prachtige overwinning op het uitdagende parcours: "Ik heb me in het begin van de wedstrijd niet laten opjagen, want ik wist dat ik gewoon mijn eigen wedstrijd moest rijden om punten te scoren. Op dit parcours, met erg veel modder in de bochten door het regenweer, bleef het opletten. Zeker met deze erg krachtige Escort was het een uitdaging!" 

De tweede plaats ging naar Patrick Deblauwe, die op zijn 61ste voor de eerste keer aan de start stond in Sankt-Vith: "Kerkhove was gewoon een maatje te sterk vandaag. Misschien ben ik in de regen wat te voorzichtig van start gegaan en in het donker speelde de leeftijd ook wel een rol. Meer dan tweede plaats zat er niet in."

Sascha Oosterlinck behaalde zijn tweede podiumplaats van het seizoen, nadat hij ook in zijn thuisrally in Tielt goed scoorde. De piloot uit Izegem reed zijn eigen tempo: "Het parcours lag er erg verraderlijk en modderig bij. Ik wist dat het een lange en lastige dag zou worden. Rustig blijven en onze eigen wedstrijd rijden met de Pinto, dat was de juiste strategie!"

Christophe de Leeuw had een gooi kunnen doen naar het podium, maar de Opel-rijder was te snel op de verbinding, waardoor hij uit koers werd gezet. Ook Luc Caprasse, vierde, had met zijn Audi Quattro een podiumplaats kunnen pakken, maar een losgekomen turboslang op de eerste twee proeven kostte hem 6 minuten. Caprasse werd 4de, voor het sympathieke DAF-duo Pierre Jamin en René Beyers. Zij wonnen opnieuw de klasse HC1 met de DAF Marathon uit 1973.

Tekst en foto's: PR BRC
RSS News Feed