Nieuws

Nieuws
Geslaagde 11de editie Morocco Desert Challege
Geslaagde 11de editie MDC

De laatste etappe van de Morocco Desert Challenge is traditioneel korter, maar dat betekent nog niet dat ze te onderschatten is, of dat de leiders in de tussenstand te snel victorie moeten kraaien.

Outland Rallyteam: “Het is nu echt over!”
Outland Rallyteam: “Het is nu echt over!”

“We hebben gedaan wat we konden, maar er is geen onderdeel te vinden voor onze bak, dus het is nu echt over!”

Zware crash Van Loon in Marokko
Zware crash Van Loon in Marokko

Met nog een kleine dertig kilometer te gaan in de zesde etappe van de Morocco Desert Challenge, crashen Erik van Loon en Wouter Rosegaar in de Toyota Hilux.

Rainbow hobbelt rustig richting de top 10
Rainbow hobbelt rustig richting de top 10

De elfde plaats in de etappe en twaalfde algemeen: Gerrit Zuurmond deed goede zaken in de vierde etappe van de Morocco Desert Challenge.

Van Genugten pakt klinkende zege in 4de etappe MDC
Van Genugten pakt klinkende zege

Er waren een paar dagen voor nodig, maar precies op het goede moment zijn Ton van Genugten en de Iveco Powerstar met onafhankelijke wielophanging vriendjes geworden.

Outland Rallyteam zet zoektocht voort
Outland Rallyteam zet zoektocht voort

Het rijden van de etappes is een uitdaging, maar het zoeken naar de juiste onderdelen om de Bowler te repareren lijkt een nog grotere te worden.

Van Loon behoudt leiding in Morocco Desert Challenge
Van Loon behoudt leiding in Marokko

Het openen van de proef is een van de moeilijkste facetten in Cross Country. Dat hebben Erik van Loon en navigator Wouter Rosegaar vandaag ook ondervonden.

Technisch probleem zorgt voor uitval
Pech voor van Ballegooijen in Visual Art
Opnieuw podiumfinish voor van Deijne
Rally Results app geupdate
Bob de Jong wint Visual Art Rally
MDC drukke dag voor navigator Riezebos
Kris Princen heer en meester in Tielt
Van Loon de snelste in tricky openingsproef
1 / 14

ten Brinke en Colsoul strandden in zicht van podium

De Abu Dhabi Desert Challenge is een woestijnrally met een reputatie. Deze week gingen Bernhard ten Brinke en Tom Colsoul het duel aan met de hoge, snelle en onberekenbare duinen in de Rub al Khali woestijn. De fabrieksequipe van Toyota Gazoo Racing lag op koers voor de tweede plaats, totdat een ruige sprong van een duin de wielophanging ernstig beschadigde. “Ik ben overal tevreden over, behalve over het resultaat.”

De Nederlandse Toyota fabriekscoureur en zijn Belgische navigator waren vanaf de eerste dag terug te vinden op de tweede plaats in het algemeen klassement. En daarbij kregen Bernhard en Tom niets cadeau. “Deze wedstrijd is moeilijker en listiger dan de Dakar Rally”, typeert Bernhard. Zo moest de Toyota-equipe als eerste de piste op tijdens stage 2 na de tweede plaats in de openingsetappe.
 
“Tom wist feilloos de goede route te vinden.” Op weg naar de finish brak na een sprong een bout van de kuipstoel af, zodat in laatste deel van de route over 223 km behoudend naar de vijfde plaats werd gereden. De derde dag kende de stage een aantal zeer snelle stukken en dat hebben Bernhard en Tom geweten. “Bij 180 km per uur ontploften twee banden. Nou, dan heb je het wel even benauwd.” Met p4 in het dagklassement wist de Toyota-equipe heel knap de tweede plaats in het algemeen klassement veilig te stellen.
 
“Vandaag wilden we een stap maken in het algemeen klassement”, vertelt Bernhard over de voorlaatste etappe. En dat heeft de concurrentie gemerkt. Al na 20 kilometer werd de eerste concurrent ingehaald en kort daarna voegde de Toyota-equipe zich bij leider Stèphane Peterhansel. Onderweg zag Bernhard een duintop over het hoofd, waarna de Toyota rolde maar wel weer op de wielen terecht kwam. De enige restschade was een lekke band (gewisseld) en een gesneuvelde voorruit (verwijderd).
 
Door de hoge snelheid in Abu Dhabi zijn jumps met Toyota Hilux eerder regel dan uitzondering. Zo’n 180 kilometer onderweg maakten Bernhard en Tom een harde landing na een sprong van een duin. “De impact was zo fors dat we flink last hadden van onze nek en onderrug, maar we konden wel door.” Zestig kilometer verder zakte de auto ineens volledig door de achtervering. Na inspectie bleek de achterwielophanging afgebroken als gevolg van de harde landing eerder. “We konden niets anders doen dan de handdoek in de ring gooien en wachten op de helikopter.”
 
De heftigheid van deze etappe is volgens Bernhard typerend voor de Abu Dhabi Desert Challenge. “Hier schuilt het gevaar in een klein hoekje. Het is niettemin waardevolle ervaring, want zeer waarschijnlijk verhuist de Dakar Rally ook naar het Midden-Oosten.” Gestrand in het zicht van de tweede plaats maakt de Nederlandse fabriekscoureur een positieve balans op: “Ik ben tevreden over onze snelheid, het navigeren van Tom, het team en de geweldige Toyota. Ik ben een vechter en ging voor de eerste plaats. Dat is helaas niet gelukt.” 
 
De volgende afspraak van de FIA World Cup for Off Road Rallies is in Kazachstan, van  27 mei tot 2 juni.

Tekst en foto's: Press release
RSS News Feed