Nieuws

Nieuws
Loix met een Toyota Yaris Rally 2 in Ieper
Loix met een Yaris Rally 2 in Ieper

Het was trouwens met een Toyota, toen een Celica, dat Freddy in 1996 voor de eerste keer de Ypres Rally won. Het begin van een erg mooie carrière.

Tänak wint met minimale voorsprong de Rally van Italië
Tänak wint Rally van Italië

Tänak wint met minimale voorsprong de Rally van Italië

Succesvol debuut van Ballegeooien ELE historics
Succesvol debuut van Ballegeooien

Afgelopen vrijdag en zaterdag hebben Antoine van Ballegooijen (rijder) en Berrie van Boxmeer (navigator) een indrukwekkend debuut gemaakt in de ELE Historic Rally.

Ippen toont klasse met winst in ELE Rally
Ippen toont klasse met winst in ELE Rally

De Motul Clio Rally Trophy blijft zich bewijzen als de toonaangevende merkenklasse in Nederland en trekt wederom nieuwe deelnemers aan.

VDZ Racing ploetert, maar komt bovendrijven
VDZ ploetert maar komt bovendrijven

Afgelopen vrijdagavond en zaterdag vond de 59e editie van de ELE Rally plaats. De organisatie van deze klassieker op de Nederlandse rallykalender had in de aanloop naar het evenement de nodige klassementsproeven moeten wijzigen in verband met de vele regen die gevallen is en bijna al het onverhard was uit de wedstrijd gehaald.

Souman wint RC3 klasse in ELE Rally
Souman wint RC3 klasse in ELE Rally

Paul Souman en Arjen Alons hebben afgelopen weekend hun tweede klassewinst op rij behaald.

Van Deijne opnieuw 2de in ELE Rally
Van Deijne opnieuw 2de in ELE Rally

Afgelopen weekend werd in de omgeving van Son de 59e editie van de ELE Rally verreden, de thuiswedstrijd van regerend landskampioenen Kevin van Deijne en Hein Verschuuren.

Tevredenstellende 8ste plaats Vossen
Anja van Loon wint Rally 3 klassement
Vrielink wint op grootse wijze ELE Rally
Eerste avond ELE brengt verrassingen
“Wim Luijbregts Trofee” voor ELE Rally
Stevens RallySport naar ELE Rally
Souman pakt klassewinst in Sezoensrally
Henk Vossen kijkt uit naar thuisrally
1 / 15

Helene wil met Outland Rallyteam droom verwezenlijken

Een editie bikkelen in de woestijn van Marokko was de trigger voor Helene van der Valk om met een eigen team deel te gaan nemen aan de Morocco Desert Challenge. Een droom die binnenkort waarheid lijkt te gaan worden want ruim een jaar later is het Outland RallyTeam opgericht en staat er een echte vierwiel aangedreven 260pk sterke Desert Warrior in de werkplaats.

Wij spraken met teamcaptain Helene van der Valk, die overigens ook sleutelt aan de auto en tijdens de rally achter het stuur plaats neemt. Helene is een veelzijdige vrouw die naast haar baan als instructrice bij een outdoor bedrijf haar geld verdient met haar eigen schoonheidskliniek en regelmatig als pilote de wereld rond vliegt. In haar vrije tijd sleutelt ze ook nog aan haar Dessert Warrior.

Wij vroegen Helene hoe zij met de offroad sport in aanraking is gekomen: “Ik nam met een Suzuki Samurai deel aan wat offroad en trial wedstrijden en ik was steeds meer opzoek naar nieuwe uitdagingen. In 2004 heb ik mijn diploma als 4WD instructeur gehaald bij het bedrijf Offroad Adventure en daar onderhield ik ook de terreinwagens. We organiseerden jeeptochten en maakte mooie reizen door het ruige binnenland van IJsland. Ik kwam uiteindelijk terecht bij outdoor bedrijf Action Planet en liep daar het rallyteam Les Gazelles tegen het lijf. Zij waren opzoek naar een monteur en zo kwam ik in aanraking met de Morocco Desert Challenge”, aldus Helene.

Als monteur mee naar de Morocco Desert Challenge dat was een relaxte vakantie zeker? “Vakantie? Verre van dat”, antwoord Helene Lachend. “Het was acht dagen non stop werken om de auto weer klaar te krijgen voor de volgende etappe. Het was zwaar, maar de adrenaline houdt je op de been en als de auto het bivak weer binnen komt rijden en uiteindelijk de finish haalt dan is dat een enorme kick.” Helene vervolgt: “De Desert Challenge is de op een na zwaarste rally ter wereld en de deelnemers worden zwaar op de proef gesteld. Je legt 3000 kilometer af in 8 dagen dwars door de woestijn en de duinen van Marokko. Na afloop van de rally was ik verkocht en wilde ik de rally zelf gaan rijden.”

En dan is er ineens het Outland Rallyteam, en een auto die gereden gaat worden door twee dames? “Het oprichten van het team was een aardige uitdaging, en het prepareren van de auto en alle dingen eromheen kosten veel tijd. We hebben bijvoorbeeld de versnellingsbak gereviseerd en het bodywork van de Desert Warrior vernieuwd, maar er staat dan ook wel een auto. Het mooie is dat ik zelf aan de auto sleutel en deze dus van A tot Z ken. Dat heeft tijdens de rally weer zijn voordelen. Er zijn veel mensen die denken dat het een mannen aangelegenheid is, maar daar denk ik anders over. Het is meer een kwestie van mentaliteit en als je een doel voor ogen hebt en echt wil dan kan iedereen dat bereiken. Ons doel is finishen, grenzen verleggen en onzekerheden overwinnen.”

Een droom is mooi, maar hoe zit dat financieel? “Het team is er en de auto ook. We hebben dit met een aantal partners kunnen realiseren, maar zoals altijd kunnen we nog wel een steuntje in de rug gebruiken. Met alleen een auto en wat onderdelen ben je er nog niet. De inschrijving, het vervoer en het verblijf zijn kostbare dingen, maar ik denk dat we voor bedrijven een mooi platform bieden. De rally wordt uitgezonden op Ziggo Sport en RTL 7 en als vrouwenteam krijgen wij vaak net dat beetje extra aandacht in de media.”

Hoe kunnen de mensen jou bereiken? “Iedereen die meer wil weten over het team of de mogelijkheden om partner te worden kunnen ons vinden op www.outland-rallyteam.nl op de contactpagina vind je de gegevens van het team. Uiteraard zijn we ook via de social media kanalen te vinden en in oktober op de RTL GP Dakar Pre-Proloog in Valkenswaard. Hou de website en de Facebook pagina www.facebook.com/outlandrallyteam/  in de gaten voor het laatste nieuws.

RSS News Feed