Nieuws

Dakar 2020 nieuw continent nieuwe kansen

Het nieuwe jaar is begonnen en dat betekend dat de Dakar Rally weer voor de deur staat. Een nieuwe locatie zorgt voor een nieuwe uitdaging voor de organisatie en de deelnemers. Zuid Amerika was mooi, maar Saudi-Arabie heeft genoeg in petto voor de deelnemers. De meeste teams zijn inmiddels aangekomen in Saudi-Arabie en hebben de voertuigen opgehaald. Het eerste bivak wordt opgebouwd in Jeddah waar op 4 januari de keuring plaatsvind. De dagen ervoor gebruiken de teams om de laatste puntjes op de i te zetten en zelfs nog even te testen. 

Kolomny crasht tijdens het testen
Dat testen ging niet voor iedereen van een leien dakje. De broers Coronel stonden op de eerste zandheuvel al vast en konden meteen oefenen met de automatische krik van The Beast, maar het kan altijd erger. Tijdens een test ging de Tsjech, Martin Kolomny, die dit jaar zijn eerste Dakar met een auto rijdt, hard over de kop. De beide rijders bleven ongedeerd, maar moesten wel even naar het ziekenhuis voor een check-up. Kolomny reed al 10 keer Dakar met een truck, maar moet nog even wennen aan zijn auto. Of de Ford Explorer op tijd klaar is voor de start is nog niet bekend.

Duinen en nieuwe features
Op 5 januari gaan de deelnemers dan echt van start. Het parcours is lastig en uitdagend en heeft vooral aan het begin veel tricky paden en weggetjes. Langzaam maar zeker komen de deelnemers dichter bij de grote duinen waar vooral de 2de helft van de rally mee afgerekend moet worden. In totaal 7900 km waarvan 5000 km op snelheid moet er afgelegd worden voordat de deelnemers na 12 etappes de finish zien. Mocht je onverhoopt uitvallen dan kan dit jaar een joker ingezet worden waardoor je de rally uit kan rijden, maar wel in een aparte klasse. Als je denkt dat het de deelnemers alleen maar gemakkelijk gemaakt wordt dan heb je het mis. Marathonetappe's en roadbooks die op sommige stages een paar minuten voor de start pas worden uitgereikt moeten ervoor zorgen dat het lastiger, maar eerlijker wordt voor iedereen. 

Nederlandse deelnemers
De Nederlanders zijn ook dit jaar weer goed vertegenwoordigd en zullen er alles aan gaan doen om de finish te halen. Toch hebben we zelfs een aantal kanshebbers op de overwinning bij de auto's en de trucks, al gaat dat een aardige opgave worden. Bernhard ten Brinke heeft de beste papieren met zijn fabrieks Toyota Hi Lux, maar ook Erik van Loon en Peter van Merksteijn kunnen wel eens verassen. Tim en Tom Coronel gaan voor een top 20 plaats met the Beast 3.0, maar zullen daar zeker concurrentie gaan krijgen van Maik Willems met zijn Toyota.

Bij de trucks is Gerard de Rooy er niet bij vanwege een blessure, maar heeft met Vick Versteijnen en Janus van Kasteren een aantal goede vervangers gevonden. Gert Huzink zal met zijn Hybride Renault Truck nog wel wat testkilometers moeten maken, maar wie weet kan hij voor een verassing zorgen. De truck ziet er in iedergeval indrukwekkend uit. Ook Pascal de Baar en Martin van den Brink komen aan de start met een Renault Truck en hebben eerder al laten zien competitief te zijn, maar hadden de nodige dosis pech de afgelopen jaren. 

Kees Koolen en Jurgen van den Goorbergh gaan het dit jaar weer proberen met een Buggy oftewel een SSV. Deze kleine 2 persoons auto's hebben een eigen klasse en Koolen en van de Goorbergh rijden dan ook samen in een auto. De heren rijden met een Can Am Maverick X3 wat een serieuze machine is. De SSV klasse wordt steeds groter en de Nederlandse equipe kan hier misschien wel meedoen voor de prijzen.

Of iedereen de finish gaat halen kan je uiteraard hier volgen. We houden je de komende dagen o pde hoogte met de nodige updates.

RSS News Feed