“We hebben ons portie pech dit jaar al wel weer gehad,” zegt Roald getergd. “In de eerste wedstrijd hadden we gewoon domme mechanische pech en in de tweede wedstrijd stonden de differentiëlen, na onderhoud in Frankrijk te hebben gehad, helemaal anders afgesteld waardoor uiteindelijk weer iets kapotging.”
Met man en macht wordt er in de werkplaats gewerkt om de differentiëlen weer terug te stellen naar de oorspronkelijke instelling. “Die was voor mij perfect, ik kan daarmee de auto goed zetten en had ik er alle vertrouwen in,” aldus Roald. “Verder wordt hij weer helemaal nagekeken. Tijdens de ELE Rally willen we er gewoonweg vol voor gaan.
In de vorige editie van de ELE Rally reed Roald met een DS3 R3T, het lichtere broertje van de huidige R5 versie. Ze streden in de klasse RC3 en Roald wist daarin een fraaie tweede plaats te behalen. “We verwachten dit jaar geen top-3 klassering, daarvoor is het startveld gewoonweg te sterk. Desalniettemin willen we zo hoog mogelijk eindigen en ik denk dat een plaats bij de eerste tien haalbaar zou moeten zijn. Meters maken en ervaring met deze auto opdoen is nu het belangrijkste.”
De eerste wedstrijden dit jaar reed Roald met Harm van Koppen als navigator. Vanaf de ELE Rally zal opnieuw Christiaan Paul van Waardenburg de taak als navigator weer op zich nemen.
De ELE Rally duurt lang en is geldt als een zware wedstrijd. Er staan de deelnemers 16 slopende klassementsproeven te wachten. Vrijdagavond zal de wedstrijd rond 19:00u beginnen vanaf het startpodium in Son en Breugel, terwijl na middernacht de eerste auto in het Parc Fermé wordt gezet. Zaterdagmorgen mogen de auto’s van 11:34u uit het Parc Fermé worden gehaald. De finish is rond 22:04u voorzien in het centrum van Son en Breugel.