Met 15 snelste tijden op 23 proeven, was de 30-jarige fabriekspiloot van Hyundai Motorsport de sterkste in deze Renties Ypres Rally. En toch was het verschil met Vincent Verschueren en Kris Princen, de twee Belgische tenoren, amper 40" en 49". "Na onze scratch op de Qualifying Stage, had ik vrijdag nog niet het volste vertrouwen in de R5. Het is niet zo evident om over te stappen van de WRC, die ik gewend ben, naar deze R5. Ik moest voortdurend waakzaam blijven om rekening te houden met de andere reacties van de wagen. Een R5 is toch minder stabiel, heeft minder grip en de banden zijn ook minder efficiënt. Maar, uiteindelijk kon ik zaterdagmiddag afstand nemen."
Vincent Verschueren was heel tevreden met zijn tweede plaats. "Dat was het maximaal haalbare. Thierry wordt dit jaar Wereldkampioen. Dan is het maar normaal dat hij voor ons finisht. Het was wel mooi om te zien hoe dicht we in de buurt bleven. Kris Princen heeft me echt gepusht naar een hoger niveau. Vrijdagavond begonnen we met een set-up die te hard was, waardoor ik niet genoeg grip vond. Ik ben blijven aanvallen tot de finish."
Kris Princen strandde op 9" van de tweede plaats. De Limburger moest zijn titelconcurrent voor laten gaan, maar het was nipt: "Het was de ganse wedstrijd heel close.Ik heb vanochtend een grote steen geraakt die in het midden van de baan lag. Daarna nam ik wat gas terug omdat ik niet wist of de ophanging geraakt was. Die seconden kwam ik uiteindelijk te kort. Ik heb het nog geprobeerd, tot ik in Watou even in een veld terecht kwam, na een mislukt rempunt. Het was close en dat zal ook zo blijven in de rest van het seizoen," vertelde Kris Princen, die in de slotfase een afstelling gevonden had die hem het volste vertrouwen gaf.
De vierde plaats ging naar een erg degelijk rijdende Cédric Cherain, met een Skoda van het Italiaanse team Metior, voor de officiële rijder van Skoda België, Sébastien Bedoret, die zijn potentieel showde. Adrian Fernémont werd zesde, voor Hermen Kobus, de eerste buitenlander in de uitslag. De rest van de Top 10 werd ingepalmd door de Britten Edwards, Bogie en Cronin.
De buitenlandse rijders die vooraan verwacht werden, vielen al vroeg uit. Kevin Abbring reed de ophanging van zijn Citroën stuk, terwijl Bryan Bouffier op de tweede proef al een fout maakte, waarbij hij zijn rug blesseerde. Ole-Christian Veiby ging vrijdagavond van de baan.
Kevin Demaerschalk debuteerde ook sterk met de Citroën C3 R5, die hij zal besturen in de resterende manches van het Jobfixers BRC. Helaas brak de ophanging rechts achteraan na een schuiver.
Voor het kampioenschap leek Patrick Snijers op weg naar een uitstekende zaak, want hij reed aan de leiding in RGT met zijn Porsche. In de slotfase moest Snijers, die kampte met koppelingsproblemen, echter de duimen leggen voor Claudie Tanghe.