De auto waarmee de equipe van Rally Team Leemans de strijd zal gaan aanbinden is, na de afgelopen ELE Rally, weer helemaal in orde gebracht. Er waren problemen met het hydraulische systeem van de versnellingsbak. Dat is allemaal vervangen en om niets aan het toeval over te laten, is er ook een reservesysteem in de servicebus ingeladen. Ook de remmen werkten in de ELE Rally niet zoals Roald het graag had en ook daar is de nodige aandacht aan besteed, net als aan de intercooler. “We hebben de auto echt minutieus nagekeken voor deze wedstrijd. We willen op technisch vlak echt helemaal niets aan het toeval overlaten,” zegt Roald. “Natuurlijk kan er altijd iets stuk gaan, juist datgene dat je niet verwacht, maar we hebben er echt alles aan gedaan om dat te voorkomen.”
De Citroën DS3 R3T staat er helemaal klaar voor. “Daar ben ik wel blij om,” laat Roald weten. “Ik kan me nu richten op mijn persoonlijke voorbereidingen. Ik kan nu meer gaan sporten en me gaan concentreren op wat echt belangrijk is. Het wordt een lange en zware wedstrijd. De grip op het asfalt verandert continue, de wegen zijn smal en een foutje wordt onmiddellijk afgestraft. De weersverwachtingen laten zien dat het op zaterdag wel eens nat kan worden. Sommige proeven zullen dan spiegelglad gaan worden, zeker in de bochten waar veel ‘gesneden’ zal worden. De modder komt dan op de hele weg te liggen waardoor het spekglad kan worden.”
Dit internationaal hoog aangeschreven podium trekt altijd veel bekijks. Niet alleen van het altijd massaal toestromende publiek, maar ook de internationale pers is ruimschoots vertegenwoordigd. “Op dit podium wil je gewoon goed presteren,” vertelt een nuchtere Roald Leemans. “Ik laat me niet gek maken en rijd gewoon mijn eigen wedstrijd. Uitrijden en ervaring opdoen is mijn prioriteit. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik wil proberen zo hoog mogelijk te finishen.” Men zegt wel eens dat je in Ieper een paar keer gestart moet zijn voordat je deze goed uit kunt rijden. “Ik kan je vertellen dat ik dan van plan ben geschiedenis te schrijven,” zegt een glimlachende Roald gekscherend. “De verhalen zijn bekend en het risico zit in een klein hoekje, daar ben ik me terdege van bewust, maar dat neemt niet weg dat ik ambities heb. Dat hebben de overige 115 deelnemers natuurlijk ook,” relativeert Roald. “Met startnummer 65 zitten wij precies midden in het deelnemersveld.”
De wedstrijd gaat over 23 klassementsproeven, waarbij 278,55 kilometer op snelheid dient te worden afgelegd. De totale lengte van de wedstrijd is 569,80 kilometer. Op vrijdag zal de eerste deelnemer om 16:57u van start gaan om rond 23:00u de dag af te sluiten. Op zaterdag zal om 10:34u de eerste klassementsproef van de dag van start gaan. De eerste auto wordt om 22:26u terug op het finishpodium verwacht.