Nieuws

Nieuws
Vijfde plaats voor Tim Coronel in Marokko
Vijfde plaats voor Tim Coronel in Marokko

Na 7 mooie etappes heeft Tim Coronel vandaag de finish van de Morocco Desert Challenge bereikt.

Tim Coronel vliegt door de duinen
Tim Coronel vliegt door de duinen

Tim Coronel heeft tijdens de 4de etappe van Oum Jrane naar Merzouga een prima prestatie neergezet door met zijn Maxxis Dakar Buggy als 5de binnen te komen.

Tim Coronel: "Navigeren was lastig vandaag"
Tim Coronel: "Navigeren was lastig vandaag"

Tim Coronel heeft tijdens de 3de etappe van Foum Zguid naar Oum Jrane weer een goede dag meegemaakt in Marokko.

SS2: Mooie dag voor Tim Coronel
SS2: Mooie dag voor Tim Coronel

Foum Zguid 18 april 2017 – Tim Coronel heeft de tweede etappe van Icht naar Foum Zguid op een mooie 5de plaats afgesloten.

Tim Coronel Eating Dust tijdens SS1
Tim Coronel Eating Dust tijdens SS1

De eerste etappe van de Morocco Dessert Challenge was een Dakar waardige. Stof, stenen en smalle paden stonden er vandaag op het menu en met een hoge temperatuur was het afzien voor de deelnemers.

Tim en Tom Coronel: Mission Accomplished!
Tim en Tom Coronel: Mission Accomplished!

“Het wordt de zwaarste Dakar Rally op Zuid-Amerikaanse bodem”, waarschuwde de organisatie voorafgaand aan de 2017-editie.

SS8 Vlekkeloze etappe voor Tim en Tom
SS8 Vlekkeloze etappe voor Tim en Tom

Na enkele moeizame dagen hebben Tim en Tom Coronel de achtste etappe van de Dakar Rally 2017 zonder noemenswaardige problemen afgelegd.

Opnieuw een nachtje doorhalen voor Tom
Nachtje op de proef voor Tom Coronel
Etappe zege voor Kees Koolen tijdens SS5
SS4 Tim en Tom Coronel nemen geen risico
Zware dag voor Tim en Tom Coronel
Probleemloze 2de etappe voor Tim en Tom
Robert van Pelt moet tot op het tandvlees
Tim en Tom beginnen Dakar met 1-2’tje
1 / 3

Coronel presenteert The Beast part 2

HUIZEN – Als 100% Peru gelijk is aan 100% Dakar, zoals de organisator van 's werelds bekendste woestijnrally met de Dakar-rally koketteert, dan mag aan dat affiche ook wel 100% Coronel worden toegevoegd. 

Met vereende krachten en na een jaar lange voorbereiding gaan de 46-jarige tweelingbroers Tim en Tom Coronel vanaf 6 januari aanstaande aan de Dakar 2019-rally meedoen met wederom hun dierbare buggy die zij de Beast noemen vanwege de agressieve gestalte. In Part 2 van het meerjarige project met de Amerikaanse Jefferies Buggy met 6.2 Chevrolet-motor heeft de Baja-achtige woestijnauto een zodanige opfrisbeurt ondergaan dat beiden hopen dat de Beast er aan de finish in de Peruviaanse hoofdstad Lima op 17 januari ook nog als een Beauty zal uitzien.

De première-uitvoering van de Beast ging in de vorige Dakar-rally niet zonder horten of stoten. Vanwege problemen met de koeling van de auto moest wat bodywerk worden verwijderd. "Onderweg werd de auto een beetje uitgekleed", moest Tim tot zijn leedwezen erkennen. Tom deed er zelfs lacherig over: "Ze wordt steeds naakter. Normaal hou ik daar wel van, maar nu twijfel ik toch een beetje".

Na evaluatie bij terugkomst uit Zuid-Amerika staken de broers de koppen bij elkaar en de handen uit de mouwen. "We hadden een hoop dingen niet oké, als ik eerlijk ben", erkent Tim die zich in de nieuwe werkplaats in Huizen hoofdzakelijk met het Dakar-verhaal heeft beziggehouden. "De Beast had dan ook heel wat aanpassingen nodig om echt Dakar-proof te zijn. Vooral de problemen met de warmtehuishouding moesten we zien op te lossen. In de laatste Dakar ging het rijden best goed, maar we moesten ook veel stoppen om de koeling onder controle te krijgen. Vandaar dat we delen van de auto verwijderden om koeling te creëren". 

In basis is de buggy niet veranderd. Het chassis, de kooi en motorblok zijn hetzelfde gebleven. Er is wel een "Coronel sausje over heen gelegd', zoals Tom dat eufemistisch noemde want het aantal wijzigingen dat ten opzichte van vorig jaar moest worden aangebracht bevatte meer dan vier kantjes aantekeningen. Om de koeling aan te pakken zijn de leidingen die te dicht bij motor en uitlaat lagen, verlegd. Een nieuw uitlaatsysteem is aangebracht en het bodywerk is bij Van Thull Development uit Lith ditmaal van kevlar gebouwd, wat de wagen 200 kilogram lichter maakt. De motor heeft bij APP uit Weesp iets meer vermogen (412pk met restrictor) en krachtiger koppel (620Nm) onderin gekregen.

Tim verheugt zich op zijn twaalfde Dakar-deelname, de derde keer dat hij samen met Tom de cockpit gaat delen. Vooral de duinen in Peru, waar de rally zich in tegenstelling tot voorgaande edities alleen maar daar zal afspelen, zal hij als een speeltuin beschouwen. "Duinen? Dat zijn daar geen duinen meer, het zijn bergen waar duinen op liggen. Giga gewoon. Ik hou daar van, ik ben er gek op. Om met de Beast over die duinen te knallen, zie ik als een privilege", bekent Tim. Zijn broer kan dat alleen maar beamen. "Hoe meer zand hoe beter. Ik ben daar blij mee, want zand dat is Dakar", zegt Tom die het stuur met Tim zal afwisselen.

In de aanloop naar de teampresentatie in het Coronel Adventure Indoor Klimpark hebben Tim en Tom hun Beast getest in Spanje, waar hun Dakar-collega Xavier 'Xevi' Pons in de nabijheid van Barcelona een rallybaan heeft liggen. 'Nul problemen gehad en veel met veren en schokdempers geëxperimenteerd. Het gevoel met de auto was goed. Het begon echt weer te kriebelen", toonde Tom zich zowel opgelucht als ongeduldig. Voor Tim en Tom kan de Dakar-rally niet snel genoeg beginnen.

Dakar 2019: 100% Peru, 5000 km, 3000km specials, 10 etappes, 70% zand.

Route:
6-1 start podium Lima,
7-1 Lima-Pisco,
8-1 Pisco-San Juan de Marcona,
9-1 San Juan de Marcona-Arequipa,
10-1 Arequipa-Tacna (marathon),
11-1 Tacna-Arequipa,
12-1 rustdag,
13-1 Arequipa-San Juan de Marcona,
14-1 San Juan de Marcona-San Juan de Marcona,
15-1 San Juan de Marcona-Pisco,
16-1 Pisco-Pisco, 17-1 Pisco-Lima. 

Inscheping 23 november 2018 Le Havre (Frankrijk).

Tekst en foto's: Press release
RSS News Feed