Nieuws

Nieuws
Vijfde plaats voor Tim Coronel in Marokko
Vijfde plaats voor Tim Coronel in Marokko

Na 7 mooie etappes heeft Tim Coronel vandaag de finish van de Morocco Desert Challenge bereikt.

Tim Coronel vliegt door de duinen
Tim Coronel vliegt door de duinen

Tim Coronel heeft tijdens de 4de etappe van Oum Jrane naar Merzouga een prima prestatie neergezet door met zijn Maxxis Dakar Buggy als 5de binnen te komen.

Tim Coronel: "Navigeren was lastig vandaag"
Tim Coronel: "Navigeren was lastig vandaag"

Tim Coronel heeft tijdens de 3de etappe van Foum Zguid naar Oum Jrane weer een goede dag meegemaakt in Marokko.

SS2: Mooie dag voor Tim Coronel
SS2: Mooie dag voor Tim Coronel

Foum Zguid 18 april 2017 – Tim Coronel heeft de tweede etappe van Icht naar Foum Zguid op een mooie 5de plaats afgesloten.

Tim Coronel Eating Dust tijdens SS1
Tim Coronel Eating Dust tijdens SS1

De eerste etappe van de Morocco Dessert Challenge was een Dakar waardige. Stof, stenen en smalle paden stonden er vandaag op het menu en met een hoge temperatuur was het afzien voor de deelnemers.

Tim en Tom Coronel: Mission Accomplished!
Tim en Tom Coronel: Mission Accomplished!

“Het wordt de zwaarste Dakar Rally op Zuid-Amerikaanse bodem”, waarschuwde de organisatie voorafgaand aan de 2017-editie.

SS8 Vlekkeloze etappe voor Tim en Tom
SS8 Vlekkeloze etappe voor Tim en Tom

Na enkele moeizame dagen hebben Tim en Tom Coronel de achtste etappe van de Dakar Rally 2017 zonder noemenswaardige problemen afgelegd.

Opnieuw een nachtje doorhalen voor Tom
Nachtje op de proef voor Tom Coronel
Etappe zege voor Kees Koolen tijdens SS5
SS4 Tim en Tom Coronel nemen geen risico
Zware dag voor Tim en Tom Coronel
Probleemloze 2de etappe voor Tim en Tom
Robert van Pelt moet tot op het tandvlees
Tim en Tom beginnen Dakar met 1-2’tje
1 / 3

Gerard de Rooy heeft vrede met derde plaats

Blij is Gerard de Rooy niet met zijn derde plaats in de Dakar Rally van 2017, maar erg teleurgesteld ook niet. Natuurlijk had hij liever gewonnen. Het had ook niet veel gescheeld. Eén lastig te vinden waypoint en in totaal drie lekke banden kostten de kopman van Petronas Team De Rooy Iveco de overwinning. “Het doel was sowieso een podiumplaats. Dat is gelukt. We hebben één slechte dag gehad en dat is niemand kwalijk te nemen. Ik heb vrede met de derde plaats.”

Eén navigatiefoutje, daardoor verkeerd gereden en gaan dwalen en in een poging tijd goed te maken met misschien net iets te veel risico twee banden lek gereden. Dat is in een notendop het verhaal van de tiende etappe, die aan de finish van de Dakar Rally in Buenos Aires cruciaal bleek te zijn voor Gerard de Rooy. In de etappe van Chilecito naar San Juan verloor De Rooy 24 minuten en daarmee de aansluiting met de Russen op één en twee.

Twee dagen eerder, in de achtste etappe, had De Rooy ook al een lekke band gehad. Die kostte hem de leiding in het klassement, maar de achterstand van twee minuten was nog geen reden tot zorg. Was de negende etappe doorgegaan - de koninginnenrit van de Dakar in de duinen van Belèn - dan was het mogelijk heel anders afgelopen. “Dat die etappe niet doorging, is heel spijtig”, vindt De Rooy. “Daar had het moeten gebeuren. Je weet natuurlijk nooit of dat was gelukt, maar door de afgelasting van twee volledige etappes, en veel andere etappes die moesten worden ingekort, bleven er maar ongeveer 2200 wedstrijdkilometers over. Dat is niet veel.”

Iedereen maakt fouten en laat wel ergens tijd liggen. Dat is onderdeel van het spel, weet De Rooy. “Bij Kamaz maken ze ook foutjes. Alleen hadden ze de tijd om die goed te maken en konden ze profiteren van mijn off-day. Dat hebben ze goed gedaan. Het half uur dat ik verloor op dag 3, door een probleem met het bandenaflaatsysteem, kon ik goedmaken. De 24 minuten van die ene slechte dag niet. Daar was te weinig tijd voor en dat is jammer. In dat opzicht valt een derde plaats tegen, want ik weet dat er meer in had gezeten. De laatste twee dagen heb ik op safe gereden om de derde plaats veilig te stellen. Of ik dan op 20 minuten derde word of zoals nu op 41 minuten, maakt dan ook niet meer uit.”

De navigatie was deze Dakar een doorslaggevende factor. De Rooy vindt dat een goede zaak. “Het mag moeilijk zijn. Prima zelfs. Ik vond het wel leuk dat het per dag zo schommelde doordat iedereen foutjes maakte. Maar het was op sommige punten te moeilijk, doordat niet duidelijk was wat ze bedoelden.”

Dat hij drie keer lek reed, is volgens De Rooy gewoon domme pech. “Vorig jaar had Kamaz zes lekke banden en ik één. Nu heb ik er drie. Soms heb je geluk, soms heb je pech. Waar ik blij mee ben, is dat de techniek ons niet in de steek heeft gelaten en dat we als team perfect hebben gefunctioneerd. Geen van de vier Iveco’s heeft problemen gehad. Dat is een heel belangrijk punt.”

Team De Rooy komt volgend jaar met een geheel nieuwe Iveco aan de start. Het is de bedoeling de nieuwe truck in maart gereed te hebben om ermee te gaan testen. “Als het goed is en het bevalt, gaan we er de Silk Way Rally mee rijden in de zomer.”

‘Als team goed gepresteerd en gefunctioneerd’
Op één dag na deed er altijd wel iemand van Petronas Team De Rooy Iveco mee voor de winst en altijd stond er wel iemand in de top 3 van het klassement. Naast de twee etappeoverwinningen van Gerard de Rooy, behaalden ook Federico Villagra en Ton van Genugten het podium in etappes. Twee tweede plaatsen en drie derde plaatsen leverden de Argentijnse coureur van Team De Rooy uiteindelijk de vierde plaats op in de eindrangschikking.

“Doordat er veel geschrapt is, hadden we eigenlijk maar een korte race”, analyseerde Villagra. “We hebben tijd verloren met het zoeken naar een waypoint in de vijfde etappe, in Bolivia. Daardoor zakten we naar de zesde plaats. Dat was een lastig moment, maar we hebben het goed weten te herstellen, op eigen kracht. Jammer dat er niet meer tijd was om samen de aanval op Kamaz te openen. Dat geeft een wat onbevredigend gevoel, omdat het er wel degelijk in had gezeten weer samen op het podium te staan.”

Ton van Genugten zag zijn ambities eveneens in de vijfde etappe vervliegen. De derde rijder van Team De Rooy kwam muurvast te staan in de modder en verloor daarmee veel tijd. “Dat was de nekslag wat het klassement betreft”, zegt Van Genugten. “We hadden daarvoor ook al foutjes gemaakt: een lekke band, een gemist waypoint. Buiten die dingen is het best goed gegaan. Na die modderdag hebben we ons gefocust op een ondersteunende rol voor de kopmannen van het team. Daarin hebben we veel kunnen betekenen en dat geeft voldoening. Met twee tweede plaatsen ben ik blij. Met de zesde plaats op de voorlaatste dag ook. Dat geeft de bevestiging dat het er wel degelijk in zit. We hebben weer een jaar extra ervaring opgedaan en dat is waardevol voor de toekomst.”

Wuf van Ginkel maakte een goede tweede week door na een moeilijke start. De eerste dagen moest hij van ver terug naar voren komen. Net toen dat was gelukt, reed Van Ginkel net als Van Genugten vast in de modder en moest hij opnieuw beginnen. “Dat is gelukkig wel snel gelukt en in de tweede week hebben we goed vooraan kunnen meedoen. Als snelle service hebben we niet veel werk gehad en dat is goed nieuws, want dat betekent dat het voorin goed gaat.”

Zijn rol binnen Team De Rooy is Van Ginkel goed bevallen en staat open voor herhaling. “Ik heb het goed naar mijn zin gehad, de auto is goed en ik denk dat we nog wel meer kunnen laten zien dan we nu hebben gedaan, dus waarom niet?”   

Tekst en foto's: Press release
RSS News Feed