Ogier begon de laatste dag van de drie etappes met slechts één positie voorsprong op Toyota Gazoo Racing-teamgenoot Elfyn Evans en een voorlopige voorsprong van twee punten. Maar een beslissende aanval op de voorlaatste Asfan-etappe – waar hij van de zesde naar de derde plaats algemeen opklom – bracht de titel definitief binnen handbereik. Een beheerste race door de Wolf Power Stage verzekerde de 41-jarige van een plek op gelijke hoogte met het record van landgenoot Sébastien Loeb.
De triomf leverde ook een eerste wereldtitel op voor co-piloot Vincent Landais, die zich eind 2022 bij Ogier voegde.
Ogiers opmars op Asfan kwam tot stand toen de leider van de nacht Mārtiņš Sesks en Kalle Rovanperä beiden stopten om van wiel te wisselen, terwijl Takamoto Katsuta met zijn GR Yaris Rally1 over de kop ging. Evans klom ook in de ranglijst, maar het verschil tussen hun posities betekende dat de Welshman genoegen moest nemen met een vijfde plaats in het kampioenschap. Hij kwam vier punten tekort in een van de spannendste resultaten uit de recente geschiedenis.
Ogier en Landais hebben in 2025, als parttime coureurs, een opmerkelijk seizoen gehad. Ondanks het missen van drie rally's, wonnen ze meer dan de helft van hun starts en sloten ze het jaar af met meer etappezeges dan welk ander duo dan ook. "Wat een seizoen, dat is zeker," zei Ogier. "Wat een gevecht met Elfyn en Scott, echt waar. Er is alleen een grote kampioen met een geweldige tegenstander, en ze zijn supersterk geweest en hebben ons tot het uiterste gedreven tot de allerlaatste etappe van het jaar. Hoe dan ook, goed gedaan jongens, en het hele Toyota Gazoo Racing-team. Het was zo'n succesvol seizoen. Trots en erg blij om deel uit te maken van deze familie."
Neuville behaalde de rallyzege - zijn eerste van het seizoen - met 54,7 seconden voorsprong nadat hij Sesks in de openingsrace van zaterdag had ingehaald. Aanhoudende problemen met de demper maakten de laatste kilometers spannend, maar de Belg hield zijn i20 N Rally1 uit de chaos achter zich. Adrien Fourmaux maakte een Hyundai 1-2, hoewel de Fransman na een tijdstraf van één minuut voor een te vroege check-in de leiding verloor en daardoor spijt had van wat zijn eerste WRC-overwinning had kunnen zijn. "Het is een superzwaar seizoen geweest, maar om met een onverwachte overwinning af te sluiten is natuurlijk een geweldig gevoel", zei Neuville. "Volgend seizoen komt snel. Er is nog veel werk te doen, dus we hebben de komende weken nog veel werk voor de boeg om beter voorbereid te zijn op volgend jaar. Het is een zware uitdaging, maar we zullen proberen te blijven vechten. Hopelijk krijgen we alle steun die we nodig hebben voor een beter jaar volgend jaar."
Sami Pajari herstelde zich sterk van zijn wielwissel op vrijdag en finishte als vierde, 8,2 seconden voor Katsuta's gehavende Toyota, terwijl Evans en Rovanperä zesde en zevende werden in hun vergelijkbare GR Yaris Rally1-auto's.
De M-Sport Ford-sensatie Sesks bleef een van de opvallendste verhalen van de rally. Hij en navigator Renars Francis wonnen vijf etappes en leidden aan het begin van de laatste dag, totdat hun dubbele lekke band op Asfan bijna acht minuten kostte. Ze vielen uit voor de laatste etappe, waardoor Puma Rally1-teamgenoten Grégoire Munster en Josh McErlean naar de achtste en negende plaats promoveerden, terwijl Oliver Solberg de top 10 completeerde.
Het FIA Wereldkampioenschap Rally belooft in 2026 nog spannender te worden, te beginnen met de Rallye Monte-Carlo van 22 tot en met 25 januari.