Nieuws

Souman naar leiding in kampioenschap in RC3 klasse

Paul Souman en Arjen Alons hebben afgelopen weekend tijdens de Vechtdal Rally een goed resultaat behaald na een moeizame wedstrijd. Souman had te kampen met een blessure aan zijn onderarmen en was genoodzaakt om met pijnstilling te rijden. Hoewel het duo genoegen moest met een vijfde plaats scoorden ze toch belangrijke punten voor het kampioenschap waarin ze nu de leiding in hun klasse nemen.

De Vechtdal Rally presenteert zich als de ‘Groenste Rally van Nederland’ maar is ook de snelste rally van Nederland. Lange rechte stukken onderbroken door haakse bochten geven de rally een typisch karakter waar het moeilijk is om een verschil te maken en topsnelheid een belangrijke factor speelt. Normaliter bevat de rally enkele technisch uitdagende onverharde paden, maar door de uitvoerige regenval in de aanloop naar de wedstrijd waren deze dermate slecht begaanbaar geworden dat de organisatie genoodzaakt werd om de proeven aan te passen en het meeste onverhard te schrappen.

Wat overbleef was een buitengewoon snelle wedstrijd waarin de deelnemers regelmatig in de toerenbegrenser op de maximum snelheid reden. Als het tempo zo hoog light is het moeilijk om het verschil te maken. Souman voelt zich meer op zijn gemak op technische proeven met uitdagend bochtenwerk. Het was voor Souman al snel duidelijk dat er hier weinig eer te behalen was en het weinig zin had om grote risico’s te nemen. Wat resteerde was een wedstrijd waarin Souman constant top vijf tijden in zijn klasse reed en uiteindelijk ook als vijfde zou finishen.

Met dit resultaat haalde hij wel belangrijke punten voor het Nederlands Kampioenschap waar Souman nu de leiding in zijn RC3 klasse overneemt.

De volgende wedstrijd van Souman en Alons is de GTC Rally op 12 en 13 juli in de omgeving van Achtmaal.

Paul Souman zei:
"Dit was niet onze wedstrijd. Het ging niet echt slecht maar we konden gewoon geen vuist maken tegen onze concurrenten. Op deze proeven draait het vooral om topsnelheid en kun je weinig goedmaken als die wat minder is. In de technischer wedstrijden als de ELE Rally zie je dat het veel beter gaat. Ook de proeven op industrieterreinen liggen mij altijd erg goed maar die hebben we hier dit jaar niet dus er zat helaas niet meer in."

 

Tekst: Press release
Foto's: Niek Bakker
RSS News Feed