Nieuws

Nieuws
Van Loon tevreden met top tien ondanks problemen
Van Loon tevreden met top tien

De eerste honderdtachtig kilometer van de Baja Aragon zijn niet makkelijk.

Monaco basis voor WRC Rally van Monte-Carlo 2022
Monaco basis voor Rally van Monte-Carlo

De openingsronde van het hybride tijdperk van het WRC in de rally van Monte-Carlo volgend jaar zal voor het eerst sinds 2006 uitsluitend in Monaco plaatsvinden.

Mirjam Pol verdedigt koppositie Baja Worldcup
Pol verdedigt koppositie Baja Worldcup

De FIM Baja World Cup is het belangrijkste kampioenschap van rallyraces in Baja-stijl, dat sinds 2012 wordt georganiseerd door de Fédération Internationale de Motocyclisme.

Rovanperä wint de WRC Rally van Estland
Rovanperä wint de WRC Rally van Estland

Kalle Rovanperä schreef zondag geschiedenis als jongste winnaar van een FIA World Rally Championship-ronde na een meesterlijke rit in de WRC Rally van Estland.

4de plaats voor Gert-Jan Kobus in zeiknatte GTC rally.
4de plaats voor Gert-Jan Kobus

Tien maanden geleden maakte het duo nog hun debuut met de nieuw aangekochte Skoda Fabia R5 en wisten zij dit debuut te bekronen met een zesde plaats algemeen in de Vechtdal Rally.

Nieuwe klassementsproef Achterhoek rally
Nieuwe klassementsproef Achterhoek rally

Tijdens de tweede editie van de ACtronics Achterhoek Rally zal KP Ruurlo voor het eerst haar intrede maken.

De Jong wint GTC Rally na boeiend duel
De Jong wint GTC Rally na boeiend duel

Voor de vierde keer en voor de tweede opeenvolgende keer heeft Bob de Jong, genavigeerd door Bjorn Degandt, de GTC Rally op zijn naam geschreven

NED Historic: De Leeuw verslaat Lietaer
Nederlands rallykampioen Bob de Jong aan de start van GTC Rally
Spektakel verzekerd in NED Historic Rally
GTC: de Jong krijgt stevige concurrentie
Mammoet Rallysport tevreden terug
Koolen: "de kortste, maar niet de leukste"
Toeschouwers welkom op de GTC Rally
Mammoet voorzichtig uit de startblokken
1 / 8

Tim en Tom halen medaille op na hectische slotetappe

Elf etappes lang hadden Tim en Tom nauwelijks problemen, maar op de slotdag van de Dakar 2021 kwamen ze allemaal tegelijk. “We hebben in deze laatste 200 kilometer meer meegemaakt dan in de hele Dakar”, verzuchtte Tom. “Het ging helemaal nergens over.”

Twee keer zat The Beast vast in het zand, twee keer bleef het gaspedaal hangen en moesten Tim en Tom eruit om de kabel te fiksen, één keer miste Tom een waypointje en moesten ze even terug om dat af te vinken, en één keer reed Tim een lekke band. “We hebben een hele Dakar in één dag van 200 kilometer gepropt”, vatte Tom samen. Door de reeks – gelukkig niet al te serieuze – problemen leverden de broers op de laatste dag nog een plaats in wat het klassement betreft, maar dat deerde hen niet zoveel. Met de behaalde 26ste plaats en vooral met de manier waarop, waren ze dik tevreden.

Het gedoe begon in de twaalfde etappe al een kilometer na de start, vertelt Tim. “We kozen een verkeerd spoor en door de regen van de afgelopen dagen waren de duinen zo modderig, dat we meteen wegzakten. Dus moesten we graven. Daarna konden we volle patat iedereen weer inhalen, totdat we moesten stoppen omdat de gaskabel vast zat.” Dat gebeurde even later nog een keer, maar dat euvel kon vlot worden verholpen.

Aan het einde van de etappe kwam The Beast nog een keer ramvast te zitten in het zand. “Op een pad tussen de rotsen door”, vertelt Tim. “Daar waren al wat trucks doorheen gegaan en die hadden het zand, dat al zwaar was door de regen, helemaal naar de kloten gereden. Stonden we weer tot ons middel in het zand te graven. Gelukkig waren we er redelijk snel weer uit en konden we in één streep door naar de finish.”

Op ruim een uur achterstand van de top 3 kwamen de broers Coronel over de streep, opgelucht. Voor Tim was het de vijftiende Dakar, voor Tom de achtste. “Maar ik heb in acht Dakars niet zo weinig meegemaakt als nu”, zegt hij. “Het was een mega-Dakar: moeilijk, zwaar, zoals het hoort.

Maar zonder technische problemen. We hebben twee keer door eigen schuld een lekke band gehad, doordat we te hard over de stenen reden. The Beast heeft zich voorbeeldig gehouden. Het enige wat er op aan te merken is de snelheid. We kunnen maximaal 160, met de wind mee. Dat zou zeker 180 moeten zijn, willen we meedoen in dit sterke veld tussen al die dikke auto’s. Wij kunnen daarin mee, in dat veld, maar onze auto niet. Daar moeten we de komende tijd dus maar eens goed over na gaan denken.”

 

Tekst en foto's: Press release
RSS News Feed