Nieuws

Nieuws
ACtronics nieuwe hoofdsponsor Achterhoek Rally
ACtronics hoofdsponsor Achterhoek Rally

ACtronics heeft haar naam heeft verbonden aan de Achterhoek Rally, die op 3 oktober in en om Eibergen verreden zal worden!

Volle inschrijflijst Achterhoek Berkeland Rally
Volle inschrijflijst Achterhoek Berkeland Rally

Hoewel de inschrijving nog maar iets meer dan een week geopend was, zit de voorlopige deelnemerslijst van de 2e Achterhoek Berkelland Rally al tjokvol!

WRC Kalender bekend voor de rest van 2020
WRC Kalender bekend voor de rest van 2020

De FIA heeft de kalender voor de rest van 2020 voor het door het COVID-19 virus ontregelde WRC kampioenschap bekendgemaakt.

Nieuwe kalender met 7 rally's voor BRC 2020
Nieuwe kalender met 7 rally's voor BRC 2020

De promotor van het Jobfixers Belgian Rally Championship en de Belgische autosportfederatie RACB hebben in samenspraak met de verschillende organisatoren een nieuwe kalender opgemaakt voor het Belgisch rallykampioenschap 2020. 

Rallykampioen probeert fit te blijven tijdens corona crisis
Rallykampioen probeert fit te blijven

Bob de Jong probeert fit te blijven tijdens de corona crisis

WRC Rallies van Portugal en Italië uitgesteld
WRC Rallies van Portugal en Italië uitgesteld

Als gevolg van de aanhoudende wereldwijde verspreiding van het Coronavirus (COVID-19) zijn de Vodafone Rally de Portugal 2020 en de Rally Italia Sardegna 2020 beide uitgesteld.

DRM-organisatoren plannen alternatieve data
DRM-organisatoren plannen alternatieve data

DRM-organisatoren plannen alternatieve data in verband met de Corona crisis

Rally van Wallonië en Sezoens Rally gecancelled
Spa Rally verplaatst naar 12 en 13 december
Nog een paar oudere albums
Weten jullie nog?
Sebastien Ogier wint ingekorte WRC Rally van Mexico
Ook TAC Rally uitgesteld
WRC Rally van Chili gecancelled
Morocco Desert Challenge twijfelactig
1 / 12

Wisselend tevreden gezichten bij VDZ Racing

Na een enerverende wedstrijd hebben Roel van der Zanden en Ilse van de Sande met de VDZ Racing Mitsubishi Evo X, een 15e plaats algemeen behaald. Dat is niet bepaald het resultaat wat het team voor ogen had voorafgaand aan de wedstrijd. Vroege problemen met de turbo op de eerste 3 proeven gooiden echter roet in het eten en op de laatste klassementsproef had de versnellingsbak geen zin meer.

Het teamwork van de servicecrew vrijdagavond was daarom weer onderscheidend. Daarnaast hebben Roel en Ilse ook het beste laten zien met spectaculaire tijden & doorkomsten. 

Genieten op het Kerkplein, problemen op de klassementsproeven
Onder grote publieke belangstelling wordt de rally gestart door burgemeester Gaillard vanaf het Kerkplein in Son, wat uitgelopen is om de start van het evenement mee te kunnen maken. Ook Roel en Ilse genieten van het warm welkom en gingen vol vertrouwen van start. Op de klassementsproeven in de regio Helmond liep het team echter tegen een defecte turbo aan wat dus ook aan de tijden te zien was. Zonder turbo kom je gewoon enorm veel snelheid tekort op de proeven, bleek wel. Ten tijde van de eerste service na 3 proeven, bedroeg de achterstand op de ontketende Lambert Parren al bijna 1 minuut en 20 seconden. De monteurs wist wat ze te wachten stond en kregen het euvel met de turbo opgelost. Vanaf dat moment reed het team een prachtige wedstrijd waarin er ook weer lekker geconcurreerd kon worden met enkele andere Evo X’en. De eerder genoemde Parren, en Antoine van Ballegooijen natuurlijk die al zoveel ervaring heeft in de Evo X, bleven het grootste gedeelte van de wedstrijd buiten bereik, alhoewel later in de wedstrijd nog wel wat speldenprikjes door VDZ Racing werden uitgedeeld. Na 6 klassementsproeven, met de 2e omloop van Somerlo als hoogtepunt waar het team direct achter Parren en Van Ballegooijen finisht, wordt de Evo X in Parc Fermé gezet bij Transportbedrijf De Rooy, op dat moment 14e algemeen in de wedstrijd.

Zaterdag een prachtige dag die in mineur eindigt
De zaterdag begint zoals de vrijdagnacht eindigt. Roel en Ilse zitten lekker in de wedstrijd, een enkele keer schieten ze een paar meter te ver door maar kiezen daar een ongevaarlijk punt voor uit en blijft het dus zonder gevolgen. De klassementsproeven bij het teruggekeerde Best en Wintelre-Oerle brengt het beste van VDZ Racing naar boven met prachtige doorkomsten en snelle tijden, waarbij het team zich ook begint te bemoeien met de snelste tijd in de Evo X-klasse. Helaas komt het er niet van. Ook in de achtertuin van het team, klassementsproef Sint-Oedenrode (MRT Engines), komt het beste van Roel en Ilse naar voren en even hoopt men op de snelste tijd, maar al snel blijkt dat Van Ballegooijen andermaal een razendsnelle tijd heeft neergezet. Wel laat het team alle andere Evo X-en achter zich. Op de aansluitende KP Ekkersrijt volgt weer een mooie strijd met de overige Evo’s waarna er nog 1 service plaatsvindt voor de laatste 2 proeven (andermaal Sint-Oedenrode en Ekkersrijt). Het succes van de eerste keer “Rooi” kan helaas niet herhaald worden en het team besluit zich daarom vol op de finish te richten. Op dat moment is het team al weer opgeklommen naar een 11e plaats algemeen en heeft het al weer enkele R5-deelnemers achter zich staan. Op Ekkersrijt gaat het halverwege de proef echter fout met de versnellingsbak waardoor het team ervoor kiest om een rondje minder te rijden maar zo wel de finish gehaald wordt. Dat wordt dus uiteindelijk de 15e plaats in verband met de normtijd die Roel en Ilse gekregen hebben.

Roel & Ilse: “Wat baalden we van de vroege turboproblemen. Gelukkig kregen de jongens het allemaal voor elkaar en vanaf toen zaten we er goed bij. En wat is het dan genieten maar tegelijk ook erg hard werken in de loodzware wedstrijd die de ELE is. De proeven zijn echt onderscheidend en hebben alles in zich. Dat we het op Sint-Oedenrode ook altijd zo goed doen geeft veel vertrouwen, omdat die proef zoveel in zich heeft wat rallyrijden tot zo’n prachtige beleving maakt. De support van iedereen heeft daar ongetwijfeld aan bijgedragen. Dat we dan zo moeten eindigen op Ekkersrijt is toch wel jammer. We hadden het echt goed voor elkaar op de zaterdag maar toen was het eigenlijk al te laat om nog voor een topklassering te gaan. Dat het dan ook nog op de afsluitende proef fout gaat is extra zuur. Ons kampioenschap is met deze klassering en de uitval in de Zuiderzee Rally nu toch al grotendeels gezien. We gaan de Evo de komende tijd eens flink onder handen nemen om te kijken waar de problemen vandaan komen. Daarom zullen we ook niet deelnemen aan de Vechtdalrally die over 3 weken verreden wordt. Met de GTC hopen we er weer bij te zijn!”

RSS News Feed