De Hyundai-coureur was het hele weekend in topvorm en leek een vlekkeloze laatste dag te kunnen rijden, met twee overwinningen in de vier zware grindproeven op zondag. Maar een versnellingsbakprobleem deed zich voor in de Wolf Power Stage, waardoor Tänak moeizaam naar de finish kon glippen.
Ondanks de tegenslag had hij een voldoende grote marge opgebouwd om stand te houden. Daarmee behaalde hij voor hem en Hyundai de eerste overwinning sinds de Central European Rally van 2024 met een voorsprong van 32,8 seconden. Dit resultaat maakte ook een einde aan de ongeslagen reeks van Toyota in 2025.
Door dit resultaat staat de Est nu slechts 12 punten achter de leider in het kampioenschap Elfyn Evans, met Ogier tussen hen in, drie punten voor Tänak. Met zijn thuiswedstrijd in Estland en de razendsnelle etappes in Finland op de kalender, beginnen Tänak en Järveoja aan een cruciale etappe op bekend terrein.
"Ik maakte me eerlijk gezegd grote zorgen", zei Tänak. "In de laatste etappe maakte de derde versnelling veel lawaai en ik begreep dat deze kapot was. Al snel begon de hele versnellingsbak te veel lawaai te maken en we hadden er weinig vertrouwen in dat we de etappe zouden uitrijden en hier terug zouden komen. Het was absoluut veel te veel stress om een rally te winnen."
Ogier, die aan het begin van de rally aan de leiding reed, nam genoegen met de tweede plaats – zijn vijfde podiumplaats in evenveel starts dit seizoen. De achtvoudig wereldkampioen, die de volgende ronde overslaat, monteerde gloednieuwe zachte banden onder zijn GR Yaris Rally1 voor de laatste ronde en pakte daarmee de overwinning in de Wolf Power Stage.
"Ik denk dat we een supersterk weekend hebben gehad", zei Ogier. "We konden Ott niet veel maken – hij vloog echt."
Adrien Fourmaux vierde zijn tweede podium met Hyundai als derde, nadat hij zaterdag hersteld was van schade aan de ophanging. Het was een broodnodig resultaat voor de Fransman, die sinds zijn vijfde plaats op de Canarische Eilanden in april geen punten meer had gescoord.
Kampioenschapsleider Evans behaalde de vierde plaats, ondanks zijn openingstijd op vrijdag. Een solide puntentotaal – waaronder een vierde plaats in de Wolf Power Stage – hielp de schade aan zijn voorsprong in de titel te beperken.
Thierry Neuville pakte noch de vijfde plaats in het algemeen klassement nadat lekke banden vrijdag zijn vroege podiumplaats hadden gedwarsboomd. Een kapotte schokdemper en een mysterieus technisch probleem – waardoor de Belg in de voorlaatste etappe zijn auto moest stoppen en weer moest starten – maakten het frustrerende weekend nog erger.
Grégoire Munster reed vlak achter hem toen M-Sport besloot zijn Puma Rally1 tijdens de servicebeurt op zaterdagavond terug te trekken vanwege een technisch probleem. WRC2-winnaar Oliver Solberg schoof daardoor naar de zesde plaats in het algemeen klassement.
Solberg leidde een groep WRC2-deelnemers naar de finish, terwijl Gus Greensmith Yohan Rossel achter zich wist te houden en zo de tweede plaats in de categorie en de zevende plaats overall behaalde. Kajetan Kajetanowicz en Alejandro Cachón completeerden de top 10.
Toyota-duo Kalle Rovanperä en Takamoto Katsuta keerden beiden terug onder de herstartregels na uitvalbeurten op zaterdag. Rovanperä's hoop op Super Sunday-punten werd de bodem ingeslagen door een wielwissel op SS15, terwijl Katsuta gedwongen werd te stoppen en een wiel te wisselen in de Wolf Power Stage.
Het WRC wordt hervat tijdens de Delfi Rally Estonia (17 – 20 juli), waar Tänak hoge snelheden en steun van de thuisploeg te wachten staan, terwijl de titelstrijd een cruciale fase bereikt.