Daar stond tegenover dat de snelle Harskamper trots en verheugd was op de hulp die hij kreeg van de equipe van zijn vader. ,,We hebben vandaag echt heel veel profijt gehad van mijn vader, Jan van der Vaet en Richard Mouw,’’ zo vertelde Mitchel na de proef over 371 kilometer.
,,We begonnen, net als gisteren overigens, prima aan de special. Na ongeveer 100 kilometer hoorden we geklapper. We zijn gaan kijken en toen bleek dat de steun van de versnellingsbak was gebroken. We hebben gewacht op pa in de T-Way. Die had een nieuwe steun bij zich. Nadat de steun was vervangen konden we verder en reed de snelle assistentie vlak achter ons.’’
‘Vandaag veel profijt van gehad’
De brigade van die snelle assistentie kon even later weer volop aan de bak. ,,We waren lekker bezig, maar reden toen lek. Tot overmaat van ramp functioneerde de air-jack, de luchtkussen krik, niet. Met hulp van Jan van der Vaet en Richard Mouw hebben Moi Torrallardona en monteur Jarno van de Pol met het luchtkussen van de andere Iveco alsnog de band razendsnel kunnen vervangen. Ja, we hebben er vandaag echt veel profijt van gehad dat pa en zijn mannen nog in de race zijn.’’
Aan het einde van de special viel de schade voor het team in de Iveco Powerstar nog enigszins mee. Dat had veel gekker kunnen aflopen voor de 22-jarige podiumkandidaat van Eurol Rally Sport . ,,We hebben wel wat kapot, maar zijn tevreden dat we niet nog meer tijd verspeelden. De derde plaats is voor ons nu het doel. We hopen morgen en vrijdag uit de problemen te blijven. Als dat lukt zijn we super tevreden.’’
Nut van de snelle assistent bewezen
Tevreden was ook vader Martin van den Brink na de finish van de proef. ,,We hebben vandaag een mooi stukje werk geleverd en daarmee laten zien waarom we zo graag in de race wilden blijven. Jan en Richard hebben fantastisch werk geleverd door te helpen bij Mitchel op de momenten dat het echt nodig was. Na het wisselen van de band kon Mitchel direct verder en hebben wij de spullen opgeruimd. We hebben alles gedaan om de achterstand te beperken. En dat is wel gelukt vind ik. Ja, dat geeft een goed gevoel. Mitchel en zijn bemanning zijn, mede door onze hulp, nog volop in de race voor het podium. Ik denk dat het nut van een snelle assistentie hiermee weer is bewezen.’’
Een geluk bij een ongeluk is dat Martin morgen weer in de buurt van zijn zoon van start gaat. Sterker nog. De equipe met nummer 606 start als veertiende en Mitchel vertrekt als zeventiende voor de elfde etappe. In de etappe naar Yanbu met een special van 420 kilometer wordt er weer veel van de rijders gevraagd. Op het ruige en rotsachtige terrein ligt het gevaar van lekke banden de hele dag op de loer.
Ruime voorsprong op nummer vier
De formatie van Mitchel heeft in de algemene rangschikking nu nog een voorsprong van 1 uur en 20 minuten op de nummer vier, Janus van Kasteren. De Brabander in de Iveco moest vandaag ruim een kwartier toegeven op de etappewinnaar. Gert Huzink was, net als gisteren, de snelste man op de piste. Leider Martin Macik werd tweede. In het algemeen klassement heeft de Tsjech nu ruim twee uur voorsprong op zijn landgenoot Ales Loprais. Mitchel heeft een achterstand van 1 uur en 25 minuten op de runner-up en weet dat alleen grote problemen bij één van de equipes de volgorde op het podium nog kunnen veranderen.