Nieuws

Achtste etappe: Het gaat niet vanzelf

In de achtste etappe van de Dakar 2022 leek Gert Huzink goede zaken te doen met een mooie top tien klassering. Tot aan de neutralisatie, halverwege de route ging alles naar wens maar later verloor de Riwald Dakar Team rijder toch een aantal plaatsen door technische problemen. Uiteindelijk kwam de Renault C460 Hybride truck als 17e over de finish. Pascal de Baar bleef uit de problemen en kwam als 14e binnen.

De bemanning van de Riwald Hybride Renault truck met startnummer 516 had een zware dag. Gert Huzink: “Het was een hele zware proef vandaag, met snelle paden en enorme, losse en hoge duinen. We kwamen er goed door, hoewel ik er niet helemaal tevreden over was. Soms moesten we even opnieuw een aanloop nemen om boven te komen en dat kost tijd. Bij de neutralisatie viel het tijdverlies nog mee maar toen zagen we ook dat we een kapotte band hadden. Die hebben we na de pauze eerst verwisseld. Vervolgens gingen we de zanderige pistes in. Dat ging allemaal goed, maar toen liep de temperatuur van de truck op naar 110 graden. We zijn meteen gestopt, water bijgevuld en alles gecontroleerd maar we vonden geen gekke dingen.” De mannen gingen daarna weer verder maar toen liep de temperatuur nog verder op, naar 129 graden! Gert: “We zijn toen weer gestopt om alles na te lopen maar we kwamen tot de conclusie dat het waarschijnlijk een kapotte sensor was. Het systeem zette de motor echter wel in een soort veilige modus, waardoor we nog maar 40% power hadden. Daardoor liepen we achterstand op. Erg jammer, want we begonnen juist zo goed en ik had graag wat verder ingelopen op de achterstand van een paar voorgangers. Helaas zat dat er vandaag niet in.”

Pascal ‘Een échte Dakar dag’

Voor Pascal de Baar verliep de dag zonder technische problemen maar hij wist daar niet van te profiteren. “Dit was echt zo’n dag waar je een heel jaar op hoopt, maar als je erin zit dan vraag je jezelf af of je niet helemaal van het ganzenbord afgevallen bent,” zo omvat de soms onnavolgbare De Baar de dag samen. “Het begon eigenlijk al na een paar kilometer met duinen, hele dikke duinen en zo zacht dat ik het T-shirt meteen al goed nat had. We waren met een man of vijf aan het vechten tot aan de neutralisatie, halverwege de dag. Wij liepen er eigenlijk heel mooi doorheen, maar onderweg hebben we van alles vast zien staan. Iveco’s, Tatra’s, de Hino en Renault Trucks, maar wij gelukkig niet.” Na de neutralisatie reed Gert Huzink weg met 10 minuten voorsprong op ons, maar hij was ook eerder gestart. Het parcours was inmiddels veranderd in duinen met doorwadingen en mooie rotspartijen die elkaar afwisselden. Als ik ook maar heel even tijd heb onderweg, probeer ik daarvan te genieten. Op het vlakke terrein liepen de Iveco’s gewoon bij ons weg. Superfrustrerend, maar niks aan te doen. Met het mes tussen de tanden doorzetten dus, en dat resulteerde uiteindelijk in een 14e plaats aan de finish. Gert bleek toen helaas nog niet binnen maar we hebben hem onderweg ook niet gezien. Wij zijn dan ook maar naar het bivak gereden waar Gert later ook binnenkwam.”

In het algemeen klassement staat Gert Huzink op dit moment 14e op ruim 7 uur achter de leider in het klassement, Dimitry Sotnikov. Pascal de Baar staat 18e op bijna 12,5 uur achterstand. Beste Nederlander is op dit moment nog steeds Janus van Kasteren, gevolgd door Martin van den Brink.

Tekst en foto's: Van Loon Racing
RSS News Feed