Even na de klok van 18.00 vrijdagavond werd het serviceterrein in Veldhoven verlaten voor de ceremoniële start op het Kerkplein in Son. Met startnummer 24 op de Yaris GR werd veelbelovend gestart op de eerste 2 klassementsproeven Kass Gehamie Helmond en Lierop met goede tijden. Tijdens de tweede omloop van Helmond, toen er dus al 100+ auto’s overheen waren gegaan, ging het fout op 1 van de weinige stukken onverhard die nog in de wedstrijd zaten. In een bocht naar links bleek het parcours dermate gewijzigd dat Roel en Gijs al snel richting de rechterkant van het aansluitende rechte stuk gleden, vast kwamen te staan en er weinig meer gedaan kon worden. Publiek heeft nog wel geprobeerd om ze eruit te trekken, wat echter zinloos bleek. Einde eerste avond voor wat betreft de klassementsproeven. Maar de Yaris moest natuurlijk ook nog uit de blubber gehaald worden, waar het serviceteam aardig zoet mee was. Na veel moeite is het uiteindelijk gelukt en kon er geïnventariseerd worden wat de schade was. Die bleek afgezonderd van het nodige zand en modder tussen de wielen reuze mee te vallen.
Op zaterdag werd de auto dus aangeboden voor herkeuring om weer toegelaten te worden in de wedstrijd, wat ook geen enkel probleem was. Vanaf een 54e plaats algemeen werd de achtervolging ingezet op de overige concurrentie. De andere Toyota Yaris GR, van Jasper Versteijnen en Luc van Puijenbroek, stond na de eerste avond ook al op grote achterstand. Op zaterdag was er meer competitie tussen de 2 equipes, waarbij de eerste KP’s (ook geholpen door een moment op militair terrein Strijpse Kampen) in het voordeel beslecht werden van Versteijnen en Van Puijenbroek. Op klassementsproef Sint-Oedenrode (hoe kan het ook anders) werden de rollen omgedraaid door VDZ Racing wat verder behouden naar de finish reed in deze zeer lastige editie van de ELE Rally.
Roel: “Allereest wil ik mijn complimenten overbrengen naar de organisatie van de ELE Rally die in de dagen voorafgaand aan het evenement zoveel werk op zich af hebben zien komen met het wijzigen van 4 van de 7 klassementsproeven. Dat is echt ongekend en heb ik nog niet eerder meegemaakt. Dat er dan toch nog een zeer uitdagende wedstrijd neergezet kon worden neem ik mijn pet voor af. Als Moeder Natuur het op ons spelletje gemunt heeft, is er geen houden aan, zo is wel gebleken. Natuurlijk is het jammer van klassementsproeven Wintelre en Sint-Oedenrode maar ook in Sint-Oedenrode was het onverhard gewoon niet te doen. Laat staan in Wintelre waar ik foto’s van voorbij heb zien komen. De laatste jaren was het tijdens de ELE voornamelijk altijd goed weer, nu waren de rollen echter compleet omgedraaid. Laten we hopen dat het voor volgend jaar en de 60e editie weer een ouderwetse ELE wordt waarin het onverhard ook is teruggekeerd. Over de wedstrijd kunnen we eigenlijk vrij kort zijn. Vooral op vrijdagavond maar ook nog sommige momenten op zaterdag moest je echt op je hoede zijn in verband met de aanhoudende regen. Na ons moment op KP3 hebben we op zaterdag wel weer geprobeerd om het juiste ritme op te pakken, maar dat werd meteen tenietgedaan op de eerste keer Strijpse Kampen. Uiteindelijk hebben we op Sint-Oedenrode toch nog de snelste tijd van de GR Yaris Challenge neer kunnen zetten wat natuurlijk altijd goed is. En de punten voor de finish tellen natuurlijk ook. Ik wil iedereen, en in het bijzonder het serviceteam, bedanken voor de goede zorgen afgelopen weekend en nu op naar de Vechtdal Rally.”
Gijs: “Wat hebben we een enerverende wedstrijd achter de rug maar uiteindelijk hebben we de finish gehaald en dat is het belangrijkste. Vrijdagavond de eerste 2 KP’s gingen echt lekker maar vanaf KP3 hebben we toch een beetje een moeizame rally gehad. Het viel ook niet mee om na de verschillende momentjes in het juiste ritme te komen. Een aantal proeven waren natuurlijk ook compleet gewijzigd waardoor we ook niet echt referentiepunten hadden uit andere jaren. Ook ik wil graag de organisatie bedanken voor het neerzetten van een prachtig evenement, en hoop net als iedereen dat de volgende ELE gewoon weer
een echte klassieker op de kalender wordt. Want dat rallysport leeft in deze regio, dat is ook afgelopen weekend wel weer duidelijk geworden.”
De wedstrijd werd gewonnen door Yannick Vrielink en Harm van Koppen die met hun Ford Fiesta R5 de hoofdrol voor hunzelf op beginnen te eisen in de tussenstand van het Open Nederlands Rally Kampioenschap. Tweede werden Kevin van Deijne en Hein Verschuuren die op de meet een kleine 18 seconden tekort kwamen voor de overwinning. Derde werden Lambert Parren en Marieke Slob met de Mitsubishi Evo X.
De volgende wedstrijd van VDZ Racing is de Vechtdal Rally, op 22 juni aanstaande in Hardenberg en omgeving.