De CONRAD Twente Rally besloeg dit jaar uitsluitend mooie landwegen in het fraaie Twentse herfstlandschap. Voor de enthousiaste rallyrijder is het puur genieten, al ligt het gevaar op de loer, zo vertelt Henk Vossen: “Op de dag zelf was het droog maar de vorige dagen had het flink geregend. De bermen waren zacht en modderig en als de rijders dan de bochten afsnijden werken ze de bagger op het wegdek. Dan wordt het super glad met veel slippartijen tot gevolg.
Op het eerste rondje van vier klassementsproeven sneuvelden al vijftien equipes in een sloot en na de tweede doorkomst waren er nog eens tien minder.” Ook de Tegelse coureur ontkwam niet aan enig malheur maar dat had een andere oorzaak. “Een scherpe bocht wordt altijd aangegeven met een grote rode hoofdpijl. Maar in een bocht van de eerste klassementsproef had een voorganger dat bord uit de grond gereden waardoor ik de bocht totaal miste en doorschoot. Bij een rallyauto als mijn Ford Fiesta R5 met sequentiële versnellingsbak moet je dan eerst door alle versnellingen heen van vijf naar neutraal schakelen voordat je de achteruit kunt inzetten. Dat leverde dan ook flink tijdverlies op”, aldus Vossen, die de proef met een achtentwintigste plaats afsloot. Vervolgens kwam Vossen niet helemaal meer in zijn ritme, bekende hij. “De tijden die ik reed vallen me eigenlijk wel een beetje tegen. Ik moet toch dichter bij de top kunnen zitten. Ik denk dat ik teveel respect heb getoond voor de gladde plekken en de gestrande auto’s en wat behoudender dan normaal heb gereden. Maar goed, het is zoals het is. Feit is dat het wel een hele leuke rally is, met prachtige stuurproeven. En dat is voor de fijnproever toch het allerbelangrijkst.”
Op 27 november wordt het kampioenschap 2012 afgesloten met de Drenthe Rally. Die zal zich voornamelijk afspelen op en rond het TT-circuit van Assen.
Uitslag CONRAD Twente Rally RC2 klasse
1. Van den Heuvel/Dockx (VW Polo R5) 134 km 12 KP’s in 4 uur 23.9; 2. De Jong/De Wild (Hyundai i20 R5) op 1.2; 3. Van Deijne/Verschuuren (Skoda Fabia R5) op 25.6; 4. Den Braber/Ruiter (Hyundai i20 R5) op 2.25.9; 5. Van den Brink/Hulzebos (Mitsubishi Evo X) op 3.07.2; 14. Vossen/Bouman-Dautzenberg (Ford Fiesta R5) op 6.31.8