De Estse coureur erfde de eerste plaats laat op de voorlaatste dag toen Hyundai i20 N-teamgenoot en oud-leider Thierry Neuville door onderstuurvan de weg gleed en in een sloot belandde, waardoor de hoop van de Belg op een herhaalde thuisoverwinning verbrijzeld werd.
Tänak - winnaar van de Secto Rally Finland eerder deze maand - had een buffer van 8,2 seconden over Elfyn Evans naar de laatste etappe van zondag, die bestond uit vier korte en scherpe asfaltsnelheidstests in Vlaanderen. Toyota GR Yaris-ster Evans was niet bereid om zonder slag of stoot op te geven. Hij vloog naar de snelste tijden in de twee openingsetappes, maar kon nog steeds geen grote winst maken op de leider. Het was een soortgelijk verhaal in de middag en ondanks dat hij zijn rivaal in de finale met 2,2 seconden overtrof, was de Welshman niet in staat om Tänak te verslaan, die de buit pakte met 5,0 seconden.
Het succes van Tänak betekent dat hij nu kampioenschapsleider Kalle Rovanperä - die zijn Yaris vrijdagochtend uit de strijd rolde - met 72 punten achtervolgt. De 21-jarige Fin behaalde vijf Wolf Power Stage-bonuspunten en blijft op schema om de jongste WRC-kampioen in de geschiedenis te worden.
De situatie in het kampioenschap van de fabrikant blijft ongewijzigd, met het Hyundai Motorsport-team van Tänak nog steeds 88 punten op de kop van Toyota Gazoo Racing.
"Om hier te winnen is een grote verrassing voor ons - min of meer hetzelfde als in Finland," zei Tänak. "We hadden het eigenlijk nergens verwacht, maar op de een of andere manier konden we het tijdens de rally samenbrengen. "Het is geweldig om te zien dat er goede resultaten komen, maar er is zoveel dat we kunnen verbeteren en we zouden nog veel sterker kunnen zijn, dus er is nog wat werk aan de winkel", voegde hij eraan toe.
Voor Evans was het een kwestie van wat had kunnen zijn. Hij gaf vrijdag waardevolle seconden weg toen een langzame lekke band hem dwong om in droge omstandigheden met een natweerband te rijden. Hij werd ook opgezadeld met een tijdstraf van 10 seconden voor het te laat aankomen op SS8. Zonder dat had de uitkomst er anders uit kunnen zien.
Esapekka Lappi zorgde ervoor dat er twee GR Yaris-auto's op het podium stonden en behaalde een eenzame derde plaats aan het einde van een probleemloos weekend waarin een slechte bandenkeuze op vrijdag de enige echte hobbel op de weg was. Hij volgde Evans met 1 minuut en 36,6 seconden, maar had een enorm voordeel van 1 minuut en 46,9 seconden op de als vierde geplaatste Hyundai-jongere Oliver Solberg, die het beste resultaat in zijn carrière behaalde om zodoende alle herinneringen aan zijn vervroegde uitval van de vorige keer uit te bannen. Solberg zat aanvankelijk vast in een krappe situatie met Adrien Fourmaux van M-Sport Ford. De Puma-coureur crashte echter in de voorlaatste etappe, waardoor de achtervolgers een positie konden veroveren.
Meer dan twee minuten terug was Takamoto Katsuta, die zijn consistente vorm van vorm voortzette en als vijfde overall eindigde in een andere Yaris-auto. Hoewel problemen met de transmissie en de hybride-eenheid de Japanse coureur plaagden, is hij sinds Zweden in februari nu in elke ronde in de top zes geëindigd.
De rest van het klassement bestond uit Rally2-auto's, met WRC2-overwinnaar Stéphane Lefebvre aan de leiding, voor Andreas Mikkelsen, Yohan Rossel en Chris Ingram.