Vliegende start op vrijdagavond
“We begonnen meteen scherp en klokten direct een snelle tijd – 13e algemeen,” vertelt Eertink. “De vrijdagavond verliep probleemloos en dat gaf veel vertrouwen.” Dankzij dat resultaat mocht het team op zaterdag als 16e starten, een mooie uitgangspositie voor de resterende proeven.
Joachim Wagemans: van rijder naar navigator
Voor deze rally besloot Eertink om Joachim Wagemans naast zich in de auto te zetten, in de rol van navigator én coach. Wagemans is geen onbekende in de rallywereld: hij reed jarenlang internationaal, won onder andere de TER2 Cup in 2017 en 2018 en nam dit jaar zelfs nog drie keer deel aan het Italiaanse rallykampioenschap.
“Joachim heeft enorm veel kennis en ervaring, en dat merk je meteen. Hij bracht rust, overzicht en scherpte – het was precies wat ik zocht,” aldus Eertink.
Fijngevoelig afstellen, scherpe momenten
Op zaterdag werden er kleine aanpassingen aan de afstelling van de auto doorgevoerd, met direct merkbaar effect. “We klokten na elke aanpassing steevast betere tijden,” aldus Eertink. “Maar we hebben ook wel wat momentjes gehad – situaties waarin het lastig was om de juiste notes te vinden. Dan merk je hoe belangrijk vertrouwen en communicatie in de auto zijn.”
Perfecte proeven én voorbereiding op Hellendoorn
De GTC Rally stond dit jaar bekend om haar strakke organisatie, mooie klassementsproeven en perfect weer. “De proeven waren snel, technisch en uitdagend – echt top. We hebben zaterdag bovendien benut om de auto verder af te stellen met het oog op Hellendoorn.”
Vooruitblik: Hellendoorn Rally op 12 en 13 september
De volgende rally op de kalender is de Hellendoorn Rally, voor Eertink het absolute hoogtepunt van het seizoen. “Hellendoorn is voor mij dé rally van het jaar. Ik wil daar proberen een nog beter resultaat neer te zetten dan vorig jaar, toen we als 17e eindigden.”