Nieuws

Nieuws
Van Loon tevreden met top tien ondanks problemen
Van Loon tevreden met top tien

De eerste honderdtachtig kilometer van de Baja Aragon zijn niet makkelijk.

Monaco basis voor WRC Rally van Monte-Carlo 2022
Monaco basis voor Rally van Monte-Carlo

De openingsronde van het hybride tijdperk van het WRC in de rally van Monte-Carlo volgend jaar zal voor het eerst sinds 2006 uitsluitend in Monaco plaatsvinden.

Mirjam Pol verdedigt koppositie Baja Worldcup
Pol verdedigt koppositie Baja Worldcup

De FIM Baja World Cup is het belangrijkste kampioenschap van rallyraces in Baja-stijl, dat sinds 2012 wordt georganiseerd door de Fédération Internationale de Motocyclisme.

Rovanperä wint de WRC Rally van Estland
Rovanperä wint de WRC Rally van Estland

Kalle Rovanperä schreef zondag geschiedenis als jongste winnaar van een FIA World Rally Championship-ronde na een meesterlijke rit in de WRC Rally van Estland.

4de plaats voor Gert-Jan Kobus in zeiknatte GTC rally.
4de plaats voor Gert-Jan Kobus

Tien maanden geleden maakte het duo nog hun debuut met de nieuw aangekochte Skoda Fabia R5 en wisten zij dit debuut te bekronen met een zesde plaats algemeen in de Vechtdal Rally.

Nieuwe klassementsproef Achterhoek rally
Nieuwe klassementsproef Achterhoek rally

Tijdens de tweede editie van de ACtronics Achterhoek Rally zal KP Ruurlo voor het eerst haar intrede maken.

De Jong wint GTC Rally na boeiend duel
De Jong wint GTC Rally na boeiend duel

Voor de vierde keer en voor de tweede opeenvolgende keer heeft Bob de Jong, genavigeerd door Bjorn Degandt, de GTC Rally op zijn naam geschreven

NED Historic: De Leeuw verslaat Lietaer
Nederlands rallykampioen Bob de Jong aan de start van GTC Rally
Spektakel verzekerd in NED Historic Rally
GTC: de Jong krijgt stevige concurrentie
Mammoet Rallysport tevreden terug
Koolen: "de kortste, maar niet de leukste"
Toeschouwers welkom op de GTC Rally
Mammoet voorzichtig uit de startblokken
1 / 8

Drukke werkdag voor Tim en Tom Coronel

Dat de laatste loodjes zwaar zijn, werd wel eens bevestigd in de elfde etappe van Dakar 2021. De voorlaatste dag was, zoals Tim Coronel het omschreef bij aankomst in het bivak bij Yanbu, ‘een echte, zware Dakardag’. Tim en Tom hadden er hun handen vol aan, maar wisten wel weer een 28ste tijd neer te zetten, die hen naar de 25ste plaats in het klassement bracht.

Voor de 394 geklokte kilometers hadden Tim en Tom Coronel 5 uur, 13 minuten en 59 seconden nodig. Daar kwamen nog eens 70 kilometer neutralisatie tijdens de proef en 134 kilometer verbinding na de finish bij. Toch zo’n 600 kilometer alles bij elkaar. “Het was gewoon een volle werkdag in de auto”, concludeerde Tim. “Ik heb nog gezweet ook! Het was een lange dag, maar ook nog eens hard werken. Heerlijk! Het klinkt misschien apart, maar het was genieten. We zijn op plekken geweest waar geen mens komt. Ongehoord mooie valleien, echt geweldige duinenpartijen. Zo mooi! We hebben lekker gereden en The Beast geeft geen krimp, terwijl ik ‘m best de sporen heb gegeven. Ik kan in de spiegel kijken en weten dat ik er het maximale uit heb gehaald.”

Dat gold ook voor Tom, die zijn handen vol had aan de navigatie in de etappe van Al-Ula naar Yanbu. Hij moest direct na de finish even uit de auto om de benen te strekken, een frisse neus te halen en de kop te schudden. “Ik was wel even klaar met het gezoem van de auto. Dit is was een lange, vette dag, maar ook wat je mag verwachten van Dakar: dat ze proberen je mentaal kapot te krijgen. De hele dag ben je tot in je tenen geconcentreerd. In het begin was er veel stof en was het heel lastig navigeren. Er zaten weer een paar smerige trucs in, maar ik weet zeker dat ik 100 procent heb genavigeerd. Volgens mij hebben we daar ook best wat op gewonnen.”

Tim had op zijn beurt The Beast volledig onder controle en maakte geen fout. Twee keer hadden de broers een momentje waarop ze de billen samenknepen, vertelde Tom. “Een jump die niet in het roadbook stond, waarbij The Beast het even moeilijk had, en een punt waar achter de duintop ineens een berg rotsen lag, waar al een buggy op geland was.”

De duinen – een strook van een kilometer of 80 – waren mooi, maar niet bijster moeilijk, vond Tim. “Ze noemen het level 3 en dat is het moeilijkste, maar ik heb ze wel al moeilijker gehad. Ik moet wel zeggen dat onze auto uniek is in de duinen. We hebben bovendien banden met zulke mooie wangen dat je er op lage spanning heel soepel mee door de duinen surft.”

Lang niet iedereen haalde de finish van de voorlaatste etappe, wat ook wel onderstreept dat het zeker geen kwestie is van rustig uitbollen naar het podium in Djedda morgen. “Dat geeft niet”, vond Tom. “Dat is Dakar. Dat ook de laatste etappe morgen geen rondje rond de kerk is, maar een volwaardige proef van ruim 200 kilometer is ook mooi. Daar gaan we nog even goed voor zitten.”

 

Tekst en foto's: Press release
RSS News Feed