De achtvoudig wereldkampioen rondde een opmerkelijk weekend af door titelrivaal en Toyota Gazoo Racing-teamgenoot Elfyn Evans met 11 seconden te verslaan, met navigator Vincent Landais naast zich. Evans was zondag aan de finale van vier etappes begonnen met slechts 6,3 seconden achterstand in een identieke GR Yaris Rally1-auto.
Toyota's tiende overwinning van het seizoen bracht het Japanse merk ook verder weg van Hyundai Motorsport, waardoor het dichter bij een vijfde opeenvolgende constructeurstitel kwam. Adrien Fourmaux leidde aan het einde van de eerste dag, maar eindigde uiteindelijk als derde – Hyundai's beste prestatie – en beëindigde de rally achter Evans om zijn derde podium van het jaar veilig te stellen.
Ogiers triomf – zijn tweede in evenveel rondes – verstevigde ook Toyota's status als de meest succesvolle fabrikant in de geschiedenis van het WRC met 103 overwinningen. Het brengt hem twee punten voorsprong op Evans in het rijdersklassement met nog maar drie rondes te gaan en, cruciaal, betekent dat Ogier de weg zal openen tijdens de Central European Rally van volgende maand, een strategisch voordeel op verharde parcoursen.
Net als zijn overwinning in Paraguay begon Ogiers weekend in Chili met een zware vrijdag. Hij zakte naar een vijfde plaats voordat hij zich zaterdag herstelde, geholpen door afstellingswijzigingen en vochtige omstandigheden die de dynamiek veranderden. Een meesterlijke laatste etappe liet Evans geen antwoord, terwijl Ogier de maximale punten voor Super Sunday en Wolf Power Stage pakte.
"Het is zoals we wilden", zei Ogier. "Het was een moeilijker weekend dan Paraguay. We moesten wat meer vechten, we hadden 's ochtends een klein probleempje omdat ik niet wakker was, maar we kunnen tevreden zijn met hoe we geëindigd zijn. "Daar ben ik blij mee en ik kijk ernaar uit om over te stappen op asfalt." De Fransman verwees ook naar de historische betekenis van zijn overwinning, Toyota's 103e plaats: "Nu staan we nummer één - een record voor Toyota dat hij meer dan verdiende."
Toyota's tiende overwinning van het seizoen bracht het Japanse merk ook 125 punten voorsprong op Hyundai Motorsport, waarmee het dichter bij een vijfde opeenvolgende constructeurstitel kwam. Adrien Fourmaux leidde aan het einde van de eerste dag en eindigde uiteindelijk als derde – Hyundai's beste prestatie – en eindigde de rally 35,5 seconden achter Evans, waarmee hij zijn derde podium van het jaar veiligstelde.
Titelverdediger Thierry Neuville volgde 12,5 seconden verder in zijn vergelijkbare i20 N Rally1, maar uitte zijn frustratie dat zijn rijprestaties niet tot uiting kwamen in de etappetijden. Teamgenoot Ott Tänak, die vrijdag met een motorstoring uitviel, herstartte maar kon slechts één punt redden. Hij bleef problemen ondervinden met zijn vervangende motor.
"Het is erg frustrerend, maar het geldt voor het hele team", gaf Neuville toe. "Maar het blijft maar doorgaan, wat het alleen maar erger maakt. Ik ben tevreden met mijn rijstijl en dat is het enige wat we op dit moment kunnen doen."
Kalle Rovanperä arriveerde als tweede in het klassement in Chili, maar zakte naar de derde plaats na een zesde plaats algemeen. Zijn weekend werd gehinderd door een band die afliep na een botsing op dag één. De Fin staat nu 21 punten achter Ogier.
Takamoto Katsuta en Grégoire Munster completeerden de top acht, terwijl de als negende geplaatste Oliver Solberg de eerste titelwinnaar van het seizoen werd. Hij hield Nikolay Gryazin achter zich en verzekerde zich samen met navigator Elliott Edmondson van de WRC2-titel.
De WRC keert volgende maand terug naar Europa voor de Central European Rally (16-19 oktober), de twaalfde ronde van het seizoen. Het evenement vindt plaats in Passau en voert de teams over asfaltproeven in Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië.