“We zullen even nodig hebben om te wennen aan de nieuwe auto en ook de samenwerking met Willem Vissenberg heeft tijd nodig om tot een geoliede eenheid te groeien,” tempert Henk Vossen de verwachtingen. “In dit deelnemersveld met veel jonge hongerige wolven heeft zelfs een sluwe vos als ik niets te zoeken. Ik heb al meer dan voldoende bekers gewonnen, dus dat is niet onze drijfveer,” weet de 78-jarige rallyrijder, die aan zijn 57e seizoen begint; deze ‘Monte’ is al zijn 43e deelname aan een WK-wedstrijd. “Maar we zijn natuurlijk wel competitief ingesteld, dus we mikken op een plaatsje bij de eerste veertig in het eindklassement.” Vossen maakte onlangs op het circuit van Zandvoort kort kennis met zijn nieuwe rallybolide: “Maar dat is niet te vergelijken met de omstandigheden die we in de ‘Monte’ zullen aantreffen.” De klassementsproeven in deze winterse rallyklassieker zijn vaak (deels) bedekt met sneeuw en ijs en dat maakt het tot een onvoorspelbaar evenement.
Daarover weet Willem Vissenberg mee te praten. Hij staat voor zijn eerste WRC-ervaring: “Ik was zeer verheugd toen Henk mij belde om te vragen of ik dit seizoen bij hem wil instappen en op de ‘hot seat’ wil plaatsnemen,” aldus de 20-jarige navigator uit Sprundel, die ondanks zijn jonge leeftijd al kan bogen op een mooie staat van dienst. Hij navigeerde al tien keer aan de zijde van Martin van Iersel in diens Hyundai i20 en brengt zo voor Henk Vossen praktische kennis van die auto mee. Ook zat Vissenberg al eens naast Richard Pex in een Citroën C3 Rally2 in een Belgische rally en naast Kees Burger in een Skoda Fabia Rally2 tijdens een rally in Finland.
De Rallye Monte Carlo begint op woensdag 24 januari met de ‘shake down’ in Gap, waar de deelnemers de laatste afstelling aan hun auto’s kunnen doen, voordat op donderdag 25 januari even voor vijf uur ’s middags voor het Casino van Monaco de startvlag valt. Die eerste donderdag staan er twee klassementsproeven op het programma. Op vrijdag en zaterdag zijn er zes snelheidstests per dag voorzien; op zondag 28 januari moeten de deelnemers dan nog drie proeven afwerken, voordat ze weer in Monaco zullen finishen. Zeventien klassementsproeven met een gezamenlijke lengte van 325 km en ruim 1.325 km aan verbindingsetappes zullen veel vragen van de equipes: “Met zo’n 10.000 bochten zal ik heel veel pace notes voorlezen aan Henk,” weet Willem Vissenberg. Aan Henk Vossen de taak om die goed te vertalen naar de juiste bochtensnelheden. “Vorig jaar lag de hele rally er droog bij; ik hoop toch op iets meer winterse omstandigheden, dat maakt de uitdaging en het plezier des te groter,” meent Vossen.
Voor Henk Vossen staat het programma voor komend seizoen nog niet helemaal vast. Al wil hij net als in 2023 opnieuw aan de start komen van nog twee andere WRC-evenementen: de Rally van Kroatië in april en de Central European Rally in november. In eigen land staat uiteraard zijn favoriete ELE Rally (24/25 mei) op het programma: “De ELE Rally is eigenlijk mijn thuisrally geworden en ik bewaar daar heel goede herinneringen aan,” aldus Vossen, die deze Brabantse klassieker al vier keer op zijn naam mocht schrijven (1989, 1982, 1981 en 1980).