Nieuws

Nieuws
Tänak wint met minimale voorsprong de Rally van Italië
Tänak wint Rally van Italië

Tänak wint met minimale voorsprong de Rally van Italië

Succesvol debuut van Ballegeooien ELE historics
Succesvol debuut van Ballegeooien

Afgelopen vrijdag en zaterdag hebben Antoine van Ballegooijen (rijder) en Berrie van Boxmeer (navigator) een indrukwekkend debuut gemaakt in de ELE Historic Rally.

Ippen toont klasse met winst in ELE Rally
Ippen toont klasse met winst in ELE Rally

De Motul Clio Rally Trophy blijft zich bewijzen als de toonaangevende merkenklasse in Nederland en trekt wederom nieuwe deelnemers aan.

VDZ Racing ploetert, maar komt bovendrijven
VDZ ploetert maar komt bovendrijven

Afgelopen vrijdagavond en zaterdag vond de 59e editie van de ELE Rally plaats. De organisatie van deze klassieker op de Nederlandse rallykalender had in de aanloop naar het evenement de nodige klassementsproeven moeten wijzigen in verband met de vele regen die gevallen is en bijna al het onverhard was uit de wedstrijd gehaald.

Souman wint RC3 klasse in ELE Rally
Souman wint RC3 klasse in ELE Rally

Paul Souman en Arjen Alons hebben afgelopen weekend hun tweede klassewinst op rij behaald.

Van Deijne opnieuw 2de in ELE Rally
Van Deijne opnieuw 2de in ELE Rally

Afgelopen weekend werd in de omgeving van Son de 59e editie van de ELE Rally verreden, de thuiswedstrijd van regerend landskampioenen Kevin van Deijne en Hein Verschuuren.

Tevredenstellende 8ste plaats voor Henk Vossen
Tevredenstellende 8ste plaats Vossen

Na een verregende Zuiderzeerally bij de opening van het Nederlandse rallyseizoen waren de weergoden ook tijdens de 59e ELE Rally de rallyrijders niet gunstig gezind.

Anja van Loon wint Rally 3 klassement
Vrielink wint op grootse wijze ELE Rally
Eerste avond ELE brengt verrassingen
“Wim Luijbregts Trofee” voor ELE Rally
Stevens RallySport naar ELE Rally
Souman pakt klassewinst in Sezoensrally
Henk Vossen kijkt uit naar thuisrally
Terug naar de ELE rally van 1988?
1 / 15

Loix met een Toyota Yaris Rally 2 in Ieper

“De uitdaging van de driecilinder spreekt me aan” De affiche van de 59ste Ardeca Ypres Rally krijgt stilaan vorm. Het startveld oogt erg sterk. De voltallige Belgische top komt aan de start op 21 en 22 juni in Ieper, waar het zegerecord met 11 overwinningen nog altijd op naam staat van Freddy Loix. Dit jaar zorgt de recordhouder voor een primeur, want samen met navigator en teambaas Pieter Tsjoen zal Fast Freddy de Toyota Yaris GR Rally2 aan het Belgische publiek presenteren. 

Het was trouwens met een Toyota, toen een Celica, dat Freddy in 1996 voor de eerste keer de Ypres Rally won. Het begin van een erg mooie carrière.
“Het idee om met de Toyota Yaris GR te rijden, komt van Pieter Tsjoen. Via Jari-Matti Latvala hadden we de kans om de Yaris GR te testen op asfalt in Kroatië, in het kader van de WRC-wedstrijd. We hebben een volledige dag als enige team getest met de Toyota, omdat zij ook wel interesse hadden in mijn bevindingen en feedback. Op het einde van de dag hebben we beslist om Ieper met de Yaris te rijden. Vooral de uitdaging om de Toyota beter te maken, eerst in Wervik en daarna in Ieper, spreekt me enorm aan. Ik heb in mijn carrière heel wat werk als testrijder verricht, dus ik kan die ervaring wel benutten,” vertelt Freddy Loix.

De eerste kennismaking in Kroatië was niet eenvoudig. “Ik had niet verwacht dat de aanpassing zo moeilijk zou zijn. De Yaris heeft een 1,6 turbo driecilinder onder de motorkap liggen. Dat maakt de Toyota ook helemaal anders dan alle andere wagens waar ik al mee gereden heb. Het geluid van de motor zorgt voor verwarring. Ik moet echt naar de schakellampjes kijken om te weten wanneer ik moet schakelen, terwijl ik dat in een viercilinder gewoon op gevoel doe. Je weet ook niet hoeveel koppel en vermogen er komt op basis van het geluid en het toerental. Echt, een grote aanpassing.”
Freddy was meer dan 10 jaar testrijder voor Skoda, waarbij hij diverse rallywagens ontwikkelde. Dit is niet het begin van een tweede carrière als testrijder voor Toyota. “Nee, zeker niet. Daar heb ik geen tijd voor, maar ik ben er zeker van dat de Yaris GR al sterk geëvolueerd is sinds Monte-Carlo. We zijn 5 maanden verder en het team heeft heel wat ervaring en data verzameld om mee aan de slag te gaan.”

Vorig seizoen was Freddy Loix op een bepaald moment de beste Belg in de wedstrijd en leek de recordhouder op een podiumplaats af te stevenen, tot hij lek reed. Deze keer ligt de lat minder hoog.
“Ik kom dit jaar met minder wedstrijden en dus minder ritme aan de start. Bovendien moeten we de Toyota ook nog naar mijn hand zetten op erg korte tijd. We zullen na Wervik en een goede testdag al meer weten over de mogelijkheden, maar ik maak me niet druk over het resultaat. Ik besef heel goed dat er dit jaar erg hard gereden wordt in het Belgisch kampioenschap,” besluit Freddy Loix.

Freddy heeft trouwens veel respect voor de huidige leider in het BRC, Niels Reynvoet, die hij nog gecoacht heeft.
“Ik wist wel dat Niels het potentieel had. Drie jaar geleden reed hij scratches in de regen, toen alle toppers nog voluit gingen. Dan weet je dat die jongen met een auto kan rijden. Hij miste gewoon nog een constante in zijn prestaties, maar dat is ervaring. Je mag ook niet vergeten dat Niels lang wielrenner is geweest, terwijl andere piloten aan karting hebben gedaan. Zoveel ervaring heeft hij nog niet. Hij heeft nu ook de maturiteit en rust om te weten wat hij kan en waar zijn limiet ligt. Hij voelt goed aan welk tempo hij kan blijven rijden,” besluit Freddy Loix.
Maar, wees er maar zeker van dat Freddy Loix hem de overwinning in Ieper niet cadeau zal doen…

Tekst en foto's: PR BRC
RSS News Feed