Met drie rondes van vier klassementsproeven kregen de 90 deelnemers aan de Vechtdal Rally een mooi compact evenement voorgeschoteld. De organisatie had de kritiek van vorig jaar ter harte genomen en de rally op diverse punten aangepast. Met wederom vijf equipes in een GR Yaris aan de start was het vooral de vraag of de pechvogels van de ELE Rally nu tot een goed resultaat zouden kunnen komen. Voor Eduard Eertink uit Wierden, genavigeerd door Bart van Heun (Nijverdal) stond er een kleine revanche voor de uitvalbeurt tijdens de ELE Rally van twee weken geleden op het wensenlijstje.
In de GR Yaris Challenge voor standaard auto’s bleef Eduard Eertink vrij gemakkelijk de concurrentie voor. “Fijn – we hebben lekker gereden, onze doelstelling waargemaakt om ons startnummer 9 om te zetten in een top-10 klassering en de auto zonder schade aan de finish te brengen,” was de analyse van Eduard Eertink aan het eind van de Vechtdal Rally, toen bleek dat hij en navigator Bart van Heun beslag hadden gelegd op de negende plaats. “Dik tevreden daarmee, maar er zijn altijd nog verbeterpuntjes. We lieten her en der op het onverhard nog wel wat tijd liggen; daar moet ik gewoon iets meer durf tonen. Maar aan de andere kant: je kunt daar vaak meer verliezen dan winnen,” spreekt de Wierdense coureur uit ervaring. Eertink weet ook dat de crash in de ELE Rally nog meespeelt: “Dat blijft toch in je hoofd rondzingen; dat moet eruit door goede tijden neer te zetten en dat hebben nu ook laten zien getuige de zesde tijd op de laatste proef. Zonder de crash in de ELE Rally had er wellicht een nog hogere klassering in gezeten. Tot slot gaat onze dank uit naar HWM, die de schade van de ELE Rally keurig en snel heeft weten te herstellen, want het was kort dag.”
De volgende ronde van de GR Yaris Challenge is tijdens de GTC Rally, die op zaterdag 8 juli in en rond Achtmaal zal worden verreden; uiteraard is Innovationsoft Racing dan weer van de partij.