De rally in Duitsland startte vrijdag nog onder aardige weersomstandigheden, maar daar kwam heel abrupt een eind aan toen een hevig onweer met veel regen losbarstte: “Toen wij aan de start van de tweede klassementsproef stonden begon het net te druppelen, maar voordat we de proef op het industrieterrein hadden afgesloten was het echt noodweer. Wij hadden er wel meer last van dan de auto’s die voor ons waren gestart, maar aanmerkelijk minder dan de equipes achter ons,” was de realistische analyse van navigator Erik de Wild. De Hyundai-equipe wist zich moeiteloos staande te houden in de top-10 van het klassement, waarin de Nederlandse top-equipes het op moesten nemen tegen de Rally2-kanonnen uit de Duitse en Deense kampioenschappen. “Die hadden er al een of meer wedstrijden op zitten dit seizoen en voor ons waren het de eerste meters sinds meer dan een half jaar. Dan merk je wel dat je even tijd nodigt hebt om weer in je ritme te komen,” aldus Bob de Jong. “Maar het gevoel is goed en Erik en ik zeiden al meteen tegen elkaar dat we samen erg goed van start zijn gegaan.”
Dat er in Sulingen geen maat zou staan op Christian Riedemann was vooraf wel bekend. De Duitse Hyundai-rijder komt uit Sulingen en is medeorganisator van het evenement. Hij groeide op op het militaire terrein, waar zo’n 50% van de proefkilometers was uitgezet. Op de tweede dag van de rally met opdrogende wegen werden de krachtsverhoudingen duidelijker. Vanuit Nederlands perspectief was het interessant om ook te kijken naar Björn Satorius (Ford) en Dennis Rostek (Skoda), want zij hebben zich ingeschreven voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap en zullen zich in de eerste Nederlandse rally (ELE Rally op 2/3 juni) laten zien. Satorius kwam steeds beter in de wedstrijd en wist de vierde plaats voor zich op te eisen. Bob de Jong was gewaagd aan Dennis Rostek en keek ondertussen met een schuin oog naar Erik Wevers (VW), die wel in Sulingen startte, maar verder geen plannen heeft om vaker aan de start te staan, met uitzondering wellicht in zijn thuisrally (Eurol Hellendoorn Rally). Uiteraard was ook de onderlinge strijd met Kevin van Deijne, die een nieuwer en sneller type van de Hyundai i20 bestuurt voor Bob de Jong een graadmeter. Zonder technbodyp ische problemen en met een goed gevoel keerden Bob de Jong en Erik de Wild na de 8e plaats in deze openingswedstrijd dan ook huiswaarts: “Het was een leuke wedstrijd om het seizoen mee te beginnen. We konden lekker onze eigen wedstrijd rijden en zijn tevreden. We kijken uit naar de ELE Rally begin juni, waar we uiteraard voor de prijzen gaan.”