Nieuws

Nieuws
Team de Rooy tevreden na Marokkaanse test
Team de Rooy tevreden na Marokkaanse test

Hoewel Gerard de Rooy op een beter resultaat had gehoopt voor zichzelf, was de captain van Team Petronas Iveco De Rooy een tevreden man aan de finish van de OiLibya Rally.

Pascal de Baar: "We zijn op de goede weg"
Pascal de Baar: "We zijn op de goede weg"

Niet alleen Martin van den Brink en zijn co-piloten liepen vrijdagavond met een brede lach op het gelaat door de sfeervolle straten van Agadir.

Ten Brinke: "Laat Dakar 2016 maar komen"
Ten Brinke: "Laat Dakar 2016 maar komen"

Bernhard ten Brinke en Tom Colsoul hebben de Oilibya Rally van Marokko afgesloten met een fantastische tweede plaats op de laatste special stage.

Van den Brink wint Oillibya Rally
Van den Brink wint Oillibya Rally

Martin van den Brink heeft de Oilibya Rally 2015 gewonnen.

Van Loon gaat goed op voorlaatste etappe
Van Loon gaat goed op voorlaatste etappe

Na de pech van gisteren zijn Erik van Loon en Wouter Rosegaar genoodzaakt om achter een aantal langzamere deelnemers te starten. 

Ten Brinke Laagvliegend naar zesde tijd
Ten Brinke Laagvliegend naar zesde tijd

De opmars van Bernhard ten Brinke en Tom Colsoul in de Oilibya Rally van Marokko resulteerde vandaag in de beste dagklassering tot nu toe.

Van den Brink heeft overwinning in het vizier
Van den Brink heeft overwinning in het vizier

Martin van den Brink heeft zijn eerste grote overwinning als rallyrijder in een truck in het vizier.

Kapotte jack gooit roet in eten van Loon
Van den Brink nieuwe koploper Oillibya Rally
Sainz wint 2de etappe met nieuwe Peugeot
Topdag voor van Loon in Marokko
Voorzichtige start voor de Rooy, Loprais wint
Lekke banden houden de Rooy van winst
Mammoet deelt eerste tikje uit in Marokko
Van Loon tevreden na eerste dag Oilibya Rally
1 / 2

Rainbow Truck Team to the rescue

Bij de start, om half 12 plaatselijke tijd, schatten Gerrit van Werven, Gerrit Zuurmond en Klaas Kwakkel in dat ze zo’n vijfeneenhalf uur over de proef van 274 kilometer zouden doen. Het werden bijna zeven tamelijk enerverende uren, waarin de Rainbow-truck lek reed, vast zat in de duinen en vervolgens dienst deed als bezemwagen annex wegenwacht.

“Poeh. Een lange, lastige dag. Dat was het,” verzuchtte Gerrit Zuurmond bij terugkeer in het servicepark. “De duinen waren ontzettend zwaar. We hebben er een bandje kapot gehad en zijn een keer verzakt. Aad van Velsen heeft ons eruit getrokken.”
De duinen van Erg Chegaga zijn van zichzelf al pittig, maar doordat de mannen zo laat startten, waren ze extra zwaar. Het merendeel van het veld is er dan al doorheen geweest en door de warmte – de zon stond op z’n hoogst toen de Rainbow-truck er tegen 1 uur aan begon – was het zand heel mul en waren er geen schaduwen te zien. “Het is lastig navigeren in de duinen,” merkte Zuurmond. “Je moet het op gevoel doen en de kompaskoers een beetje in de gaten houden. We hebben er veel langer over gedaan dat de planning was, maar we hebben alle waypoints gehaald. Dus dat is best goed.”
 
Pas tegen 4 uur waren de mannen uit de duinenstrook van zo’n 60 kilometer en dus belandden ze helemaal in de achterhoede. “En dan neem je andere achterblijvers op sleeptouw. Letterlijk. We hebben ongeveer 100 kilometer een Toyota gesleept, we hebben helpen sleutelen bij een MAN en we zijn nog gestopt bij Van Velsen. Ondertussen was er bij onszelf een zijscherm los gegaan, dus dat hebben we eraf geschroefd. Ligt achterin de truck.”
Door het geworstel met de duinen en het hulp verlenen deed de Rainbow-truck meer dan drie uur langer over de special dan bijvoorbeeld Gerard de Rooy. In totaal na drie dagen OiLibya Rally zat Gerrit van Werven al zeven uur langer achter het stuur dan Martin van den Brink, de koploper bij de trucks. In dat klassement staat Van Werven nu elfde.  
 

Tekst en foto's: Press release
RSS News Feed