“Poeh. Een lange, lastige dag. Dat was het,” verzuchtte Gerrit Zuurmond bij terugkeer in het servicepark. “De duinen waren ontzettend zwaar. We hebben er een bandje kapot gehad en zijn een keer verzakt. Aad van Velsen heeft ons eruit getrokken.”
De duinen van Erg Chegaga zijn van zichzelf al pittig, maar doordat de mannen zo laat startten, waren ze extra zwaar. Het merendeel van het veld is er dan al doorheen geweest en door de warmte – de zon stond op z’n hoogst toen de Rainbow-truck er tegen 1 uur aan begon – was het zand heel mul en waren er geen schaduwen te zien. “Het is lastig navigeren in de duinen,” merkte Zuurmond. “Je moet het op gevoel doen en de kompaskoers een beetje in de gaten houden. We hebben er veel langer over gedaan dat de planning was, maar we hebben alle waypoints gehaald. Dus dat is best goed.”
Pas tegen 4 uur waren de mannen uit de duinenstrook van zo’n 60 kilometer en dus belandden ze helemaal in de achterhoede. “En dan neem je andere achterblijvers op sleeptouw. Letterlijk. We hebben ongeveer 100 kilometer een Toyota gesleept, we hebben helpen sleutelen bij een MAN en we zijn nog gestopt bij Van Velsen. Ondertussen was er bij onszelf een zijscherm los gegaan, dus dat hebben we eraf geschroefd. Ligt achterin de truck.”
Door het geworstel met de duinen en het hulp verlenen deed de Rainbow-truck meer dan drie uur langer over de special dan bijvoorbeeld Gerard de Rooy. In totaal na drie dagen OiLibya Rally zat Gerrit van Werven al zeven uur langer achter het stuur dan Martin van den Brink, de koploper bij de trucks. In dat klassement staat Van Werven nu elfde.