Nieuws

Survival voor van Deijne tijdens GTC Rally

Zeeland 18 juli 2013 – Afgelopen weekend werd rondom Etten-Leur de GTC Rally verreden. Kevin van Deijne en Robin Buysmans pakten de 3de plaats in het Open Nederlands Rally Kampioenschap, maar kregen het zeker niet cadeau. Een aantal problemen met de auto zorgden ervoor dat de rally meer op een survivaltocht begon te lijken, maar desondanks bleef de Hontec-Motorsport equipe positief en doorstrijden voor de punten. De monteurs van het team leverden ook een topprestatie. Tot diep in de nacht werd er gewerkt om van Deijne en Buysmans op zaterdag weer te kunnen laten starten.
 

De GTC Rally begon op vrijdagavond en Kevin van Deijne en navigator Robin Buysmans waren er klaar voor. De ‘Nacht van Achtmaal’ was terug en dat maakte de uitdaging voor de teams een stuk groter. Van Deijne en Buysmans begonnen de eerste proeven rustig en kwamen langzaam maar zeker wat meer in de wedstrijd. De Hontec-Motorsport equipe ging na 5 proeven aan de leiding in de klasse A6 en reed algemeen op een 25ste plaats rond. Alles leek voorspoedig te gaan totdat op kp6 ‘de Hel’ het olielampje ging branden en het motorvermogen wegviel. Van Deijne en Buysmans inspecteerde de auto, maar konden geen sporen van olie vinden. Na telefonisch overleg met het team besloten ze door te rijden en de Fiësta R2 reed op de verbinding en de daarop volgende proef weer uitstekend. Tijdens de service kon er ook geen duidelijke oorzaak gevonden worden en het probleem had zich vanzelf opgelost.

Van Deijne en Buysmans hadden met dit akkefietje 4 minuten verloren, maar gingen vol goede moed de laatste proeven van de vrijdag in. Er werden meteen weer snelle tijden op de klokken gezet en de Hontec-Motorsport equipe kwam langzaam maar zeker weer wat hogerop in het klassement. Op de laatste proef van de vrijdag ging het alsnog mis voor van Deijne. Bij het insturen van een hairpin op het onverhard brak een aandrijfas en dat zorgde ervoor dat de snelheid compleet uit de auto was en de equipe niet meer verder kon. Toch besloten van Deijne en Buysmans om via het ‘Superrally’ systeem op zaterdag van start te gaan om zo op de nog resterende 10 kp’s voor een resultaat te gaan.

De eerste vier proeven op de zaterdag verliepen zonder problemen en van Deijne en Buysmans reden op alle proeven de snelste tijd in de klasse A6, maar op de 5de proef van de zaterdag brak de schakelstang waardoor de equipe alleen nog maar beschikte over de 2de versnelling. Als volleerde monteurs maakten van Deijne en Buysmans een noodoplossing om zo de volgende industrieterrein proef te kunnen rijden. Het enige probleem was dat Robin Buysmans moest schakelen en geen notes meer kon lezen. De equipe verloor uiteindelijk 25 seconden, maar haalde de finish van de proef wel. Tijdens de service werd dit probleem snel opgelost zodat ze de resterende proeven weer op snelheid konden uitrijden. Ook de laatste proeven werden afgesloten met de snelste tijd en dat gaf van Deijne en Buysmans veel voldoening. Uiteindelijk finishte de equipe de GTC Rally op een 4de plaats in de klasse A6 en als 3de Fiësta R2. Kevin en Robin kijken ondanks de problemen terug op een geslaagde GTC Rally en hebben laten zien dat als je maar genoeg wilskracht en doorzettingsvermogen hebt je er uiteindelijk wel komt.

Kevin van Deijne: “Het leek wel survival of the fittest afgelopen weekend, maar we hebben de finish gehaald. Het was aan de ene kant wel jammer want we hebben laten zien dat we snelle tijden konden rijden, maar iedere keer als we net in ons ritme kwamen gebeurde er wel weer wat. Het olielampje, de aandrijfas en de schakelstang hielden ons wel bezig. Toch hebben we best veel plezier gehad op de proeven. Helemaal toen Robin moest schakelen op de proef op het industrieterrein. Het was best lastig zonder notes, maar liever daar dan op een buitenproef in het donker. Als we moesten schakelen dan riep in opschakelen of terugschakelen en Robin trok dan aan de zelfgemaakte stang en dat ging best wel goed. We hebben uiteindelijk maar 25 seconden verloren op de proef. Op de proeven zonder problemen waren we vaak de snelste in de klasse A6 en dat laat de potentie van ons en de auto wel zien. We mogen ook wel blij zijn dat we deze dingen allemaal tegelijk kregen want anders hadden we dit misschien wel verspreid over drie rally’s gehad en dat was zuurder geweest. Ik wil bij dezen ook graag mijn monteurs bedanken voor het top werk dat ze geleverd hebben. Ze hebben de hele nacht doorgewerkt zodat wij zaterdag met een frisse auto weer aan de start stonden. We hebben wilskracht getoond en zijn daarmee zelfs nog 3de geworden in het ONRK. Deze trofee krijgt een speciaal plaatsje denk ik.”

 

Uitslag GTC Rally 2013 Etten-Leur
1. E. Schilt / L. Bakker                       Subaru Impreza WRC S14
2. P. van Hoof / M. Jacobs                 Mitsubishi Lancer Evo 4
3. E. van Loon / H. Scholtalbers      Ford Focus WRC ‘09
27. K. van Deijne / R. Buysmans*   Ford Fiësta R2

*3de ONRK, 4de Groep A6

 

 

RSS News Feed