Nieuws

Het parcours van de rally van Wallonië

De deelnemers hebben dit weekend het parcours van de 40ste editie van de Rally van Wallonië verkend. Een parcours dat unaniem gewaardeerd wordt door de deelnemers. Snel, technisch, goed verankerd in de regio Namen, wat zijn charme maakt. Het parcours bevat 9 verschillende chronoritten die we even in detail bekijken. Voor een makkelijke toegang tot de meest spectaculaire punten verwijzen wij u naar het programma dat vrijdag te koop is en waarin elke route gedetailleerd wordt beschreven.

Nettine-Mohiville (14,38 km)
Ondanks een ingekorte finale is Mohiville de langste klassementsproef van de Rally van Wallonië. Het is de eerste klassementsproef van de wedstrijd het zal belangrijk zijn dat iedereen goed wakker is. Het parcours is zeer snel en technisch, met veel "koorden" en blinde bochten.  Te zien: de passage in het dorp Nettine - de linker haarspeldbocht op de N938 en de rechter haarspeldbocht iets verderop, de haarspeldbocht in Scy, de passage in Mohiville.  

Natoye (8,81 km)
Aan het begin van de proef heb je het uitzonderlijke showgedeelte in het dorp van Natoye. Een klassieker van deze rally. Vaak gevreesd, maar altijd gewaardeerd. In tegenstelling tot Mohiville is het einde van de proef verlengd ten opzichte van vorig jaar. Te zien zijn: de passages op de rondkoers in het dorp Natoye - het afremmen bij het bruggetje van "Pré del Löye" - de beklimming van Maibelle naar Florée met T rechtdoor op het einde, de kleine lus in het dorp Florée.  

Crupet (8,16 km)
Altijd een biijzonder snelle en technische proef. Een klassieker, met dit jaar de start aan de zijde van Crupet. De proef gaan rechtstreeks naar de beroemde haarspeld rechts van Crupet. Vervolgens is de beklimming van Maillen een stukje historie. Het einde van de proef bevat ultrasnelle passages richting Ivoy en een finale op een smalle, verraderlijke weg. Rijders met een groot hart maken hier het verschil! Te zien: haarspeldbocht rechts in Crupet - kruispunt links bij het kerkhof van Maillen - de laatste T-links voor de finish.  

Wartet (5,45 km)
Identiek aan 2022 - behalve een iets langere start. Het is de kortste (met uitzondering van de Citadel) proef en deze proef wordt slechts twee keer gereden. Toch heel selectief, vooral met het zeer snelle en technische gedeelte langs Gelbressée. Het tweede deel is technischer in Wartet. Te zien: linker haarspeldbocht van het Commando (militaire basis) - passages in Wartet.  

Citadel (3,36 km)
De eerste dag van de rally eindigt met een showproef op de Citadel. De plaats is mythisch en het entertainment zal non-stop zijn van 17u30 tot 22u30. Er zijn twee passages van de BRC en VHRS auto's gepland, in volgorde van de nummers (en niet in omgekeerde volgorde zoals voorheen). Het parcours is nieuw, met de start steeds aan de voet van de tribunes.  

Fernelmont (7,60 km)
Nieuw sinds 2022, maar deze keer in omgekeerde richting. Een bijzondere proef met een mix van zeer smalle en zeer brede wegen en een lang stuk onverhard. Te zien: eerste kruispunt links, niet ver van de start, T-links voor het begin van het onverharde gedeelte (verboden voor het publiek) - haarspeldbocht links voor Hemptinne - einde van het parcours in Hemptinne.  

Eghezée (12,09 km)
Deze nieuwe proef werd in 2021 gecreëerd in samenwerking met het gemeentebestuur van Eghezée. Het parcours van 2023 is nieuw, in omgekeerde richting van 2022, met een eerste deel als rondkoers...  De route is vrij specifiek, zeer snel en lastig tegelijk. Te zien: 1ste kruispunt links na de start - kruispunt naar Bollinne (2 passages) - T-rechts in Bollinne - T-links en "terug rechts" voor de finish.  

Vedrin (9,39 km)
Start in Petit Sart, iets later ten opzichte van vorig jaar, om de E411 te volgen richting Daussoulx voor een technischer gedeelte dat zal eindigen in Vedrin. Het slot is nieuw.   Te zien: de haarspeldbocht van het kerkhof vanaf de oprit van de snelweg - T-links bij "Le Bois" - passage door Daussoulx na de snelweg.  

Naninne (9,12 km) (Power Stage)
Terugkeer van het evenement in Naninne met een volledig nieuwe start ten opzichte van 2022, waardoor het parcours met meer dan 2 km wordt verlengd. De start in industriezone Naninne-Zuid om vervolgens af te dalen naar Grande Campagne en vervolgens het gebruikelijke parcours en de beroemde haarspeldbochten in Naninne te nemen voor de finish in Dave. Nog een keer zetten de rijders zich schrap voor de finale van de wedstrijd, tevens de Pirelli Powerstage. Te zien: start in de Zoning - exit uit de Zoning - passage in Naninne - linker hairpin boven de klim van Les Fonds de Dave. Let op de ASAF-animatie bij de rotonde Naninne Split ASAF waar het spektakel zal plaatsvinden. Er zullen fakkels uitgedeeld worden aan het publiek.  

Net als de afgelopen jaren zal er op vrijdagavond tussen 19.00 en 21.15 uur een handtekeningensessie worden georganiseerd in de feesttent in Jambes. Aarzel niet om de beste coureurs van ons kampioenschap te komen vergezellen. Op het menu, met de animatie van Pixl, officiële persconferentie, handtekeningensessie, presentatie van de ploegen en "Pixl show" avond. Last minute: Zoals hij had aangekondigd, heeft Adrian Fernémont besloten een korte "pauze" te nemen. Hij dus dit weekend afwezig zijn. Aan de andere kant zijn er nog steeds onderhandelingen aan de gang om een coureur die in staat is om de race te winnen aan de start te krijgen.  De lijst met deelnemers is gepubliceerd op sociale netwerken, maar is niet exact. Bovendien moeten we wachten op het einde van de technische controle en de beslissing van de wedstrijdleiding om een echte startlijst te hebben. Om het evenement zo veilig mogelijk te laten verlopen, vragen wij het publiek zich verantwoordelijk op te stellen door de borden en de verzoeken van de stewards nauwgezet te respecteren. Zij zijn er om de veiligheid te garanderen, niet om u te ergeren. Zorg altijd voor een vluchtweg voor uzelf en uw gezelschap. Kinderen zijn welkom, maar waak over hun veiligheid. Wees voorzichtig. De wedstrijdleiding zal uiteraard geen moment aarzelen om een klassementsproef te neutraliseren of zelfs af te gelasten als niet aan alle veiligheidsvoorwaarden is voldaan. Bedankt voor uw begrip en medewerking. Geniet van het spektakel en veel plezier!

Tekst: PR WRC
Foto's: Niek Bakker
RSS News Feed