Het parcours bestaat uit zowel verharde als onverharde ondergrond. Er zijn drie klassementsproeven uitgezet. Er ligt een proef bij Huinen in de gemeente Putten, één bij Meerveld in de gemeente Apeldoorn en één bij buurtschap Zeumeren nabij Voorthuizen. Deze zullen meermaals worden verreden.
Op de verbindingsroutes, bij het serviceterrein en nabij publiekspunten zijn o.a. vele verkeersregelaars en EHBO’ers nodig. Hiervoor is de organisatie een samenwerking aangegaan met GB Events. De opbrengsten die deze stichting weet te genereren komen ten goede aan diverse grotere en kleinere goede doelen. Er worden bijvoorbeeld bijdragen geleverd aan dure maar levensreddende operaties, worden donaties aan bijvoorbeeld kankeronderzoeken gedaan of aan andere, nader te bepalen, doelen met een maatschappelijk belang. De organisatie van de Centraal Nederland Rally ondersteunt het werk van GB Events van harte!
Vrijwilligers
De organisatie kan niet zonder de hulp van vele vrijwilligers. Langs het parcours en op het serviceterrein zijn veel officials nodig om alles in goede banen te leiden. Ook waken zij op en naast het parcours over de veiligheid van zowel de deelnemers als publiek. Daarnaast zijn er vele vrijwilligers nodig die zorg dragen voor het materiaal, het plaatsen van afzettingen en het klaarmaken van bijvoorbeeld de honderden lunchpakketten. De organisatie doet daarom een beroep op officials en vrijwilligers, die dit evenement willen helpen slagen, zich te melden. Dat kan via de contactpagina op de website of via de Facebookpagina.
Sponsoren
Gelukkig mag de organisatie zich verheugen op de steun van een grote schare trouwe sponsoren; bedrijven die een steentje willen bijdragen. Dit door bijvoorbeeld óf materialen ter beschikking te stellen óf door de organisatie financieel te ondersteunen. Daardoor blijft het mogelijk om het inschrijfgeld opnieuw tot de laagste van Nederland te kunnen blijven rekenen. De wedstrijd blijft daarmee laagdrempelig en zo hoopt de organisatie een groot aantal deelnemers te motiveren hun bolides te prepareren en aan de start van dit compacte ééndaagse evenement te brengen.
Cup
Inmiddels is al duidelijk geworden dat een aantal cups de Centraal Nederland Rally op haar kalender heeft gezet. Deelnemers aan de 325i Challenge brengen hun spectaculaire BMW’s aan de start en zullen het publiek trakteren op dwarse acties. Ook strijden ze, naast het kampioenschap, om de Dwarsliggersbokaal. De nieuwe 206 Rally Cup brengt een flink aantal rijders aan de start. Deze nieuwe cup wil nieuwe, vooral jonge, rijders laten zien dat ook met minder grote budgetten op een geweldige manier rallysport kan worden bedreven. Het wapen is, zoals de naam al doet vermoeden, een voor iedereen identieke en vooral betaalbare, Peugeot 206 1600.
Legends
Naast deelnemers aan de moderne rally, staat de Centraal Nederland Rally ook op de kalender van de Dutch Legend Challenge. In deze Challenge strijden de deelnemers met de wat oudere auto’s. Hierbij valt te denken aan een Citroën DS, beter bekend als de Snoek, of een Austin Healey, maar ook BMW, Ford, MINI, Audi of Porsche, om maar een paar merken te noemen. Bij de Legends zijn auto’s tot 1 januari 1990 toegelaten. De veiligheidsvoorzieningen zijn echter helemaal van deze tijd. In tegenstelling tot de reguliere rally, proberen de deelnemers een gemiddelde snelheid van 70 km/u aan te houden, met een maximum snelheid van 110 km/u. Dat maakt de doorkomsten van deze wagens zeker zeer bijzonder.
Teamsport
Het serviceterrein, aan de Veemweg op industrieterrein Harselaar, is altijd een leuke plaats om de auto’s eens in alle rust van dichtbij te zien. Het werk van de monteurs te is bijzonder noemen. Zij staan regelmatig onder tijdsdruk om in de beperkte tijd die er is, de auto’s weer de weg op te krijgen. Soms moet er, naast de reguliere checks, namelijk ook wat schade worden hersteld. Daarbij moeten soms keuzes worden gemaakt die het verloop van de wedstrijd kunnen beïnvloeden. Rallysport is daardoor een échte teamsport.