De omstandigheden zijn lastig in Monte Carlo. De wegen zijn glad en verraderlijk en daar komt bij dat iedereen moet wennen aan de nieuwe auto's. Meer vermogen en een compleet nieuwe set-up zorgen ervoor dat er veel foutjes worden gemaakt. De eerste klassementsproef op donderdag werd al gecancelled nadat Hayden Paddon zijn gloednieuwe Hyundai i20 WRC rolde en daardoor de weg blokkeerde. Een toeschouwer raakte hierbij gewond en overleed later aan zijn verwondingen.
Tijdens de 2de klassementsproef was het Thierry Neuville die de toon zette en zijn Hyundai naar een snelste tijd reed. Ogier moest hier al 7,8 seconden toegeven op de Belg. Neuville was op vrijdag wederom snel, maar Ott Tanak (Ford Fiesta WRC) en Chris Meeke (Citroen DS3 WRC) wisten het tempo aardig hoog te houden. Sebastien Ogier verloor veel tijd nadat hij va nde weg gleed en in een greppel vast kwam te staan en even later was het einde verhaal voor Chris Meeke. Meeke ging wijd op een veraderlijk glad stuk weg, beschadigde zijn ophanging en moest opgeven. Neuville trok zich niets aan van alle comotie en vergrootte zijn voorsprong.
Het debuut van Toyota is tot nu toe opvallend te noemen. Zowel Jari-Matti Latvala als Juho Hanninen kende wat problemen. Bij Latvala bleef het beperkt tot een niet startende motor waardoor de monteurs te weinig tijd hadden voor een goede set-up en Hanninen crashte op de 5de proef en moest opgeven. Latvala sloot de vrijdag af op een keurige 4de plaats op iets meer dan 4 minuten van de leider.
Op zaterdag staan er vier klassementsproeven op het programma en zoal het er nu naar uit ziet zullen de omstandigheden niet veranderen. De combinatie van asfalt, sneeuw en ijs maken het de equipes niet gemakelijk, maar dat is de charme van de Rally van Monte Carlo.