Tijdens de Centraal Nederland Rally kreeg het duo te kampen met remproblemen. Dit leek te wijten aan het nieuwe type remblok dat was gemonteerd. Nog tijdens die wedstrijd schakelde het team terug naar de originele remblokken en was het probleem voorlopig van de baan. Het gevolg was wel dat er iets eerder geremd moest worden en dat scheelt natuurlijk kostbare tijd.
Na de wedstrijd kreeg het team nog weer andere remblokken. Deze hadden weer meer ‘stopping power’ en uit tests bleek dat de remmen nu niet meer te heet werden. Belangrijk hierbij was dan ook uit te vinden hoe deze remblokken opgewarmd moeten worden. Het team zal deze nieuwe remblokken komend weekend gaan gebruiken om zo maximaal resultaat te behalen.
In de 2016 editie van deze wedstrijd nam Roald aan de Shortrally mee in een Opel Astra GSi. Dit jaar rijdt hij samen met zijn vaste navigator Christiaan Paul van Waardenburg de Rally. “Ik kan er nog weinig over zeggen,” zegt Roald. “Ik heb nog geen ervaring in de ELE Rally met deze wagen. Vorig jaar zat bijvoorbeeld de klassementsproef Strijpse Kampen niet in het parcours van de Shortrally, maar aangezien ik naderhand ook in de rally gestart ben, heb ik de meeste proeven al wel eens gezien. Nu is zo’n 40% vernieuwd en is het voor iedereen weer aanpassen.”
“Ik richt me om te beginnen op Kevin van Deijne met zijn Clio R3T, hoewel die wagen in beginsel sneller is dan mijn DS3 en Kevin veel meer ervaring heeft opgebouwd. Uit Luxemburg komt ook nog een DS3 R3 maar die is in een snellere MAX uitvoering. Ook Ruud Middel komt met zijn nieuwe wagen, een Grande Punto R3D Abarth. Dat zijn, denk ik, de mensen op wie ik me moet gaan richten. Uiteraard rijd ik in beginsel mijn eigen wedstrijd en gaandeweg zie ik wel waar ik terecht kom. Dan zie ik wel wie dan mijn directe tegenstanders zijn,” aldus een zeer nuchtere Roald Leemans. “Duidelijk is wel dat ik ook nu weer een tandje bij moet gaan zetten om mezelf te blijven ontwikkelen.”
Roald was inmiddels ook al bij de KNAF opgemerkt en opgenomen in de KNAF Academy. Daar krijgt hij tijdens diverse workshops instructies en (simulator-)trainingen van zeer ervaren rijders als Kevin Abbring en Mats van den Brand. Tijdens de ELE Rally kan Roald deze trainingen voor het eerst in de praktijk toepassen. “Ik heb nu twee wedstrijden met de DS3 R3T gereden en daarbij veel geleerd. Dat neemt niet weg dat er nog steeds veel te leren overblijft, maar met de hulp van zowel Kevin als Mats moet het lukken om verder naar voren te komen. Ik heb nog steeds grote ambities.”
Op vrijdagavond rijdt de eerste auto rond 19:30u over het startpodium bij SchippersStop te Veldhoven. De deelnemers leggen dan 471 kilometer af tot aan de finish op zaterdagavond rond 23:15u. Daarbij leggen ze 175 kilometer, verdeeld over 17 klassementsproeven, af op snelheid. Roald heeft van de organisatie startnummer 16 toegewezen gekregen.