De winst in deze Youngtimer Twente Rally was voor Wim Muilwijk in de BMW M3, terwijl Edwin Wolves met zijn Opel Kadett GTE naar de tweede plaats algemeen reed. Derde werd Bertram Altena met zijn Opel Manta 200. Geert ter Harmsel was de eerste 206 Rally Cup deelnemer en hij werd met zijn Peugeot 206 XS uiteindelijk negende in het algemeen klassement.
De 206 Rally Cup sluit in de Youngtimer Twente Rally haar debuutseizoen af. Aan het begin van het jaar hadden zeven deelnemers de auto klaar en konden ze de strijd met elkaar aan gaan. Al gauw werden termen als ‘gezellig’, ‘vriendschappelijk’, ‘behulpzaam’ en vooral ‘betaalbaar’ vaste kernbegrippen. Dat is niet onopgemerkt gebleven en inmiddels worden er zo’n 18 auto’s geprepareerd. Daarmee mag de 206 Rally Cup een doorslaand succes genoemd worden.
Naarmate het jaar vorderde kwamen er ook woorden als ‘strijd’ en ‘vastberadenheid’ bij. Hoewel het vooraf wel duidelijk is dat er niet meegestreden kan worden voor de algemene overwinning, tekende zich in de loop van het jaar toch een verbeten strijd om de eerste plaats in de Cup af. Er werd, binnen de strikte regels van de Cup, getracht om net dat beetje meer uit de Peugeot 206 XS te persen dan de concurrentie. Anderen vonden het allemaal prima en hingen meer de Olympische gedachte aan, dat meedoen belangrijker was dan meedoen en minstens net zo leuk.
Geert ter Harmsel & Jan Kamphuis
Geert en Jan hebben dit jaar een flink aantal overwinningen behaald en daarmee uiteindelijk de winst in de Cup. “We zijn dit jaar flink opgejaagd door bijvoorbeeld Eduard Eertink en Ard Pierik. Daardoor heb ik de grenzen flink moeten verleggen. Last van de regen heb ik niet gehad, dat ligt me wel. Op de rondkoers op het industrieterrein in Hengelo was het spekglad. Omdat ik geen tijden via Rallytiming kon krijgen, ben ik daar vol blijven gaan en kreeg daardoor een aantal deelnemers voor me die ik voorbij moest gaan. Gelukkig dat ze keurig aan de kant gingen. Achteraf bleek dat ik het op de slotproef iets rustiger aan had kunnen doen.”
Eduard Eertink & Michiel Klein Horsman
“Hoewel ik de Twente Rally een erg leuke wedstrijd vind, zat het me deze keer niet mee,” begint Eduard. “Ik hou niet van de regen, misschien omdat ik daarin niet genoeg ervaring heb. Door die regen heb ik in de eerste boucle echt tijd laten liggen. Toen het later op begon te drogen, gingen de tijden weer omlaag. Ik had uitzicht op de winst en het kampioenschap en heb daardoor te veel gepusht. Daardoor heb ik schade aan de auto opgelopen want ik heb een boom geraakt. De laatste klassementsproef in het donker reden we, naast het feit dat één koplamp stuk was, ook nog eens zonder lampenbak. Ook dat heeft de nodige tijd gekost, desondanks zijn we toch als tweede geëindigd,” besluit Eduard.
Leendert Lok & Marcel Lamme
De Peugeot 206 van Leendert lijkt, ondanks zijn prima resultaat, toch nog niet optimaal te draaien. “Het lijkt erop dat onze motor te langzaam draait, waardoor ik nog niet helemaal kan aanhaken bij Eduard en Geert,” legt Leendert uit. “Er is gelukkig niets stuk gegaan en heb me geweldig vermaakt. Hoewel de wedstrijd alweer achter ons ligt, heb ik nog steeds een big smile op mijn gezicht. Door de regen was het vooral op het industrieterrein spiegelglad en ben daar een keer rechtdoor geschoten, de chicane nam ik volgens mij zelfs een keer op twee wielen. Sommige proeven liggen de Peugeot 206 niet zo goed vanwege de lange rechte stukken, maar de rondkoers bij Zeldam en die op het industrieterrein waren echt heel gaaf,” blikt Leendert terug.
Ron Bunninga & Richard Berns
“Ik kijk op een geweldig jaar terug, zegt Ron. “In de strijd vooraan wil ik me helemaal niet mengen. Dat tempo kan ik vooralsnog niet volgen. Wel merk ik dat ik gaandeweg het jaar steeds wel wat progressie boek. We bestuderen onze onboardbeelden met die van de snellere rijders en ontdekken dan wel de nodige verbeterpunten. Hoewel ik de wedstrijden toch behoorlijk op safe rijd, heb ik iedere wedstrijd toch weer een big smile op mijn gezicht, zo erg zelfs dat het zelfs thuis en in de straat begint op te vallen. Ik heb helemaal geen zin om schade te rijden door als een dolle gas te geven. Ik blijf liever gewoon rijden en hou zo ook de kosten behoorlijk in de hand. Daar waar ik kan en durf, probeer ik het tempo wel op te voeren, maar wel beheerst,” kijkt Ron op zijn eerste jaar als rallyrijder terug.
Ard Pierik en Sietze Hendriks
“Ik ging vol voor de winst,” legt Ard uit. “Ik heb heel hard zitten pushen, maar toch werd de achterstand steeds een beetje groter. Daardoor ben ik nog harder gaan pushen. De dood of de gladiolen, dacht ik nog. Ik maakte daarbij het onvermijdelijke rijdersfoutje. Eén van de wielen bleef haken in de berm en daardoor gleden we als in slow motion in een sloot. Toch heb ik me, ondanks de regen en de gladheid, erg goed vermaakt. De klassementsproef op het industrieterrein in Hengelo ligt me, ondanks dat deze erg glad was, wel. We gaan de komende winterperiode de auto helemaal nakijken om volgend seizoen weer vol van start te kunnen gaan.”
Rutger-Jan Hesselink & Hermen Welink
“Ondanks dat we zijn uitgevallen, zijn we toch erg tevreden,” zegt Rutger-Jan. “We hebben in de aanloop naar deze wedstrijd het nodige aan de auto veranderd. Geert ging er als een speer vandoor maar we konden toch redelijk goed volgen. Uiteindelijk verloren we toch de aansluiting en moesten we een ontketende Eduard Eertink voor ons dulden. Op weg naar de negende klassementsproef kregen we problemen met de versnellingsbak en op die negende klassementsproef moesten we de strijd vanwege die versnellingsbak dan ook staken. De bak zat, zoals dat heet, helemaal vast,” blikt Rutger-Jan terug.
Eric Sliphorst & Tim van Zalingen
Eric is geen onbekende in de racerij. Hij heeft veel gereden op het circuit in onder andere de Citroën Saxo en de Mazda MX5. Op dit moment rijdt hij met een BMW in het Belgisch Kampioenschap. Daarnaast gaat de equipe ook rijden in de 206 Rally Cup. Het debuut maakte het team in de Hellendoorn Short Rally. “Het rallyrijden is erg leuk. We zijn in de ochtend, in de natte en gladde omstandigheden, voorzichtig begonnen om maar meters te kunnen blijven maken. Toen het in de middag op begon te drogen zijn we gas gaan geven. In de BMW zijn we gewend aan de aandrijving op de achterwielen en moesten even weer omschakelen naar voorwiel aandrijving. Gelukkig had ik daar al ervaring mee. Uiteindelijk zijn we tot onze verassing ook nog eens derde geworden in de klasse RC4,” verteld Eric.
Michiel Poel & Bart-Jan Harmsen
Twee debutanten in één auto. Michiel, met een schat aan ervaring als navigator, is een stoeltje opgeschoven en treed op als rijder. Zijn goede vriend en dorpsgenoot Bart-Jan debuteert als navigator in de rallysport. “We zinspeelden al langer met de gedachte om te gaan rallyrijden en met de komst van de 206 Rally Cup raakte dit in een stroomversnelling. We hebben dit jaar onze Peugeot opgebouwd en in de Short Rally van start gegaan,” zegt Bart-Jan. “We hebben het in de eerste boucle rustig aan gedaan. We wilden niets forceren. Met zulke gladde wegen lig je er zo naast. Naarmate we meer en meer vertrouwen in de auto kregen en de omstandigheden beter werden, werden de tijden ook beter. Zo goed zelfs dat we op de tweede plaats in de klasse RC4 zijn geëindigd. Dat hadden we nog niet eens door, zelfs niet toen we de bijbehorende beker kregen uitgereikt. Natuurlijk zijn we er blij mee en is het een mooie opsteker. We hebben erg veel lol gehad en dat is voor ons het belangrijkste.
De equipe Marcel Vogelzang en Danny Hoekstra reden de Youngtimer Twente Rally niet met hun Peugeot 206. Ze hadden deze verhuurd aan Niek Oude Luttikhuis en Wilbert van der Burg. Marcel en Danny reden daarom met de BMW 325i.