Met drie snelste tijden in de openingsronde nam Kris meteen een psychologisch belangrijke voorsprong op zijn concurrenten. Hij dwong zelfs Patrick Snijers in de fout op KP 2. De ervaren Limburger liet zich verrassen in een verraderlijke remzone. In de tweede lus bleef Princen foutloos de wedstrijd domineren, terwijl zijn rechtstreekse concurrenten in de fout gingen of tijd verloren. Na Snijers, verdwenen Guillaume de Mevius en Adrian Fernémont, beiden door een probleem met de transmissie. Vervolgens ging Cédric Cherain in de fout, wat hem een twintigtal seconden kostte. En Vincent Verschueren, die op de limiet reed om in het spoor van Princen te blijven, verloor veel tijd door twee ongelukkige lekke banden.
Toen hij weer heel dicht in de buurt gekomen was van Sébastien Bedoret, reed de GoDrive-piloot opnieuw lek achteraan op de voorlaatste proef. Verschueren viel terug naar de 7de plaats, maar hij kon in extremis nog de maat nemen van Bastien Rouard en Gunther Monnens. Toch kwam hij niet verder dan een vijfde plaats achter Kris Princen, Cédric Cherain, Sébastien Bedoret en Ghislain de Mevius.
Kris Princen straalde bij de finish: "Ik heb gehoord dat ik gedeeld recordhouder wordt van de Rally van Haspengouw: 5 zeges, net als Snijers en Tsjoen. Dat doet me veel plezier. Maar, ik ben vooral blij dat ik BMA de eerste overwinning van de VW Polo in België kan aanbieden. Het was een heel mooie wedstrijd. Ik heb hard gereden, maar zonder over de limiet te gaan. Door de problemen van de anderen, was de slotfase van de wedstrijd wat makkelijker. Volgend jaar tracht ik alleen recordhouder te worden..."
Zelfs als tweede, was de balans voor Cédric Cherain erg positief, want het blijft een goed seizoensbegin: "Ik ben nog nooit zo goed aan een seizoen begonnen. Ik heb in mijn eerste wedstrijd van het jaar in het BRC nog nooit op het podium gestaan. Ik ben heel tevreden, al had ik Kris graag in zijn achtertuin geklopt. Maar, vandaag is nog maar eens gebleken hoe moeilijk hij te kloppen is in Haspengouw, waar hij het terrein als geen ander kent. Hij heeft niets laten liggen. Ik heb een paar kleine foutjes gemaakt. Maar, onze tijden waren wel in orde, want we draaien zes keer de snelste tijd op twaalf proeven. Dat belooft voor de toekomst, al is nog niet beslist met welke wagen we dan gaan rijden..."
Sébastien Bedoret werd erg mooi derde in de officiële Skoda Fabia R5: "Opdracht volbracht. We zijn feller gestart dan vorig jaar en dankzij de problemen van Verschueren zijn we derde geworden. Nu moet ik die kleine foutjes van de eerste ronde nog vermijden. Onze volgende afspraak wordt de TAC Rally, want Spa kunnen we niet rijden omdat we ons dan voorbereiden op de Tour de Corse." Vincent Verschueren vond het duidelijk niet zijn wedstrijd. De GoDrive-rijder, die we normaal ook terug zien in Tielt, reed twee keer lek: "Ik heb echt maximaal aangevallen en het beste uit de Skoda Fabia gehaald, maar de VW's waren erg snel."
Ghislain de Mevius, vierde, was ook tevreden: "Ik vind dat we een mooie wedstrijd gereden hebben. We konden het ritme van de tenoren niet helemaal volgen, maar ik had hier ook geen parcourskennis. In vergelijking met Bedoret, verloor ik vooral terrein op de rondkoers in Heers. Ik denk dat we een tikkeltje tekort kwamen in de snelle waaiers."
Gunther Monnens werd zesde, 1"3 achter Vincent Verschueren. De Limburger besefte waar hij de tijd verloor ten opzichte van de koplopers: "We missen gewoon kilometers aan het stuur van een R5. We hadden amper getest. Het onder de knie krijgen van de Fabia R5 was niet moeilijk, maar om op de laatste meter te remmen en zuiver te rijden, daar heb je ervaring met deze wagen voor nodig."
Dat kon ook Bastien Rouard zeggen, die stralend zevende werd bij zijn debuut met de Fabia R5. De jonge Waal wil zo snel mogelijk terug met de Skoda aan de start verschijnen. Na de opgave van Matthias Boon, die 5 km voor het einde van de rally de motor van zijn Subaru hoorde breken, ging de 8ste plaats en eerste niet-R5 plaats naar Jonas Langenakens, die Niels Reynvoet en Christophe Verstaen het nakijken gaf.
Patrick Diels won voor eigen publiek de M Cup, voor kampioen Franky Boulat en Tom Ceuppens. Favoriet Mats Van den Brand ging al op de derde proef over de kop. In het Pirelli Junior BRC stond er geen maat op Grégoire Munster, sinds afgelopen donderdag officieel rijder voor Opel Motorsport. In het Historic BRC ging de eerste overwinning van het seizoen naar Guino Kenis met zijn snelle BMW M3 E30, voor de Sierra Cosworth van Nick Toorré en de Escort van Arthur Kerkhove, die genoot van zijn eerste BRC-podium.