Na zijn sterk optreden in de Sezoensrally, bevestigde Pieter-Jan Michiel Cracco zijn progressie tijdens de openingsavond van de Renties Ypres Rally.
"We reden een 9de tijd op de Qualifying Stage in Nieuwkerke en vandaag ging het ook uitstekend. De proeven in Ieper zijn erg snel, maar dat ligt me wel. Het verschil was minder dan een halve seconde per kilometer ten opzichte van Kris Princen, toch een referentie bij de Skoda-rijders. Ik denk niet dat ik ooit harder heb gereden," lachte Pieter-Jan Michiel.
Zaterdag was de hitte loodzwaar. Helaas werd Pieter-Jan Michiel verrast door een lekke band in Langemark.
"We stonden lek en daardoor was ik even niet voldoende geconcentreerd. Ik reageerde niet goed bij het tegensturen en daardoor schoven we in een gracht. Heel jammer, want ik moest gewoon de wagen aan de finish brengen om onze doelstelling, een top 10, waar te maken...," besloot Pieter-Jan Michiel.
Philip Cracco stuurde zijn Ford Fiesta R5 ondanks de hitte wel naar de finish. "Het was fysiek een zware wedstrijd," vertelt de Jobfixers-patron. "De proeven lagen er bovendien ontzettend verraderlijk bij. Door de doortocht van de eerste wagens en zeker in de tweede ronde, lag er veel grind op de baan. Het was voortdurend opletten, want de proeven in Ieper zijn ook erg snel. Ik heb me geamuseerd," lacht Philip Cracco.
Zijn navigator, Jeannick Breyne, kwam voor de 35ste keer op rij aan de start van zijn thuisrally. "Een ongelofelijke reeks, die begon in 1985 als copiloot van Omer Saelens in een Opel Manta 200. We werden mooi 14de. In 2001 leek de reeks te stoppen, maar de Ier John O'Leary kwam toch speciaal voor mij aan de start in Ieper met een Subaru. Een heel mooi gebaar. Ik heb trouwens ook enkele edities zelf gereden als piloot. In 1992 won ik de klasse N3 met een Peugeot 309 GTi. Filip Cuvelier was toen mijn navigator," vertelt Jeannick Breyne, die volgend weekend in het huwelijk zal treden in zijn Ieper.