De wedstrijd werd niet gestaakt, maar uit respect stapten team BMA, Belgisch kampioen en teamgenoot Kris Princen, die een vriend verloor, en Junior-kampioen Grégoire Munster uit de wedstrijd, net als Melissa Debackere.
Sportief bleven de tenoren vooraan voluit aanvallen. Nadat Adrian Fernémont op de eerste proef de snelste tijd realiseerde, nam Stéphane Lefebvre de fakkel over met de Citroën C3 R5. De 26-jarige Fransman moest wel voluit blijven aanvallen, want Adrian Fernémont bleef hem het vuur aan de schenen leggen. Ook na de vroege opgave van WK-topper Kris Meeke, die zaterdag de motor van zijn Skoda Fabia R5 brak, bleef het spannend. Fernémont sloot de eerste dag af op amper 14" van Lefebvre, terwijl Vincent Verschueren en Cédric Cherain op een halve minuut stonden.
Op de 10 klassementsproeven van zondag lag het tempo bijzonder hoog, maar vooraan veranderde niets meer. Zelfs een geblokkeerde schokdemper kon Stéphane Lefebvre niet van de overwinning houden. Zijn eerste grote overwinning in België, nadat hij al twee keer 2de was in de Condroz Rally.
"Deze overwinning doet deugd, want ik heb er altijd van gedroomd om ooit Ieper of de Condroz te winnen. Als klein jongetje kwam ik met mijn vader naar die Belgische rally's kijken. De sfeer is hier uniek," aldus de Nordist, die nog geen concreet aanbod heeft van Citroën om volgend seizoen verder hun kleuren te verdedigen in het Wereldkampioenschap. "Deze overwinning gaat mijn carrière niet veranderen, al is het toch een mooi resultaat, want we kloppen hier de Belgische top en vooral een pak Skoda's."
Adrian Fernémont eindigde op een erg knappe 2de plaats, waardoor hij derde wordt in het Belgisch kampioenschap. De piloot uit Namen heeft zich geprofileerd als een van de titelkandidaten voor 2019: "We hebben bijna twee dagen gelijke tred gehouden met Lefebvre, die toch veel WK-ervaring heeft. Ik heb in het begin van de rally iets teveel tijd verloren, omdat ik toen te voorzichtig was. En ik liet twee keer de motor afslaan bij de start. Dit is veelbelovend voor de toekomst. Hopelijk kan ik het budget vinden om in 2019 een gooi te doen naar de titel."
Voor de derde plaats werd zondag hard gestreden tussen Cédric Cherain en Vincent Verschueren. Uiteindelijk haalde de Luikenaar het laken naar zich toe: "Het was emotioneel een heel zware wedstrijd, zeker omdat we als eerste bij het fatale ongeval arriveerden. We hebben zondag hard aangevallen en mogelijk zat er meer in, want ik verloor 10" door een straftijd en nog eens evenveel seconden door drie normtijden..."
Vincent Verschueren sloot het seizoen af met een vierde plaats. "In het begin van de wedstrijd verloor ik wat tijd omdat de afstellingen niet ideaal waren. Maar, we hebben voor de rest niets laten liggen. Ik heb alles gegeven, maar blijkbaar komen we een fractie te kort met onze nieuwe Fabia R5."
Voor de 5de plaats was er een prachtige strijd. Die leek gewonnen te worden door Kevin Demaerschalk met de officiële Citroën C3 R5, maar na de finish van de laatste proef kreeg hij nog 20" straftijd wegens te laat inklokken deze ochtend op het podium. Zo werd Ghislain de Mevius vijfde met zijn Skoda Fabia R5, amper 3"5 voor Cédric De Cecco. Kevin Demaerschalk zakte terug naar de 7de plaats, precies 1" voor merkgenoot Xavier Baugnet, die na 2 jaar afwezigheid een knappe comeback maakte met een Citroën C3 R5. Baugnet leek op weg naar de 5de plaats, maar de lokale specialist liet zich zondag op een foutje betrappen.
In het Junior BRC ging de zege naar Gilles Pyck, terwijl Grégoire Munster de titel veroverde. In Historic was Didier Vanwijnsberghe oppermachtig na de vroege opgave van Gino Bux (versnellingsbak), tot de Toyota met motorproblemen moest opgeven. Zo ging de zege naar Patrick Mylleville met zijn Porsche, de vice-kampioen achter Paul Lietaer.