Trainen is nuttig, maar de echte scherpte doet een sportman op in competitie, vindt Bernhard ten Brinke: “Ik houd van competitie, van de uitdaging van een wedstrijd; het rijden tegen de stopwatch, en tegen mijn concurrenten. Ik wil werken aan mijn scherpte en wedstrijdritme en heb daarom gekozen voor drie zware wedstrijden.”
Skoda Fabia R5 topmateriaal
Samen met zijn vaste navigator, de Belg Davy Thierie, stapt Bernhard ten Brinke in een competitieve Skoda Fabia R5 van Wevers Sport. In de WRC 2-klasse is de Skoda Fabia R5 met zijn 280 pk en vierwielaandrijving absoluut topmateriaal. “Het is altijd een feest om met de Fabia te rijden. De wegligging, power en stuureigenschappen zijn fenomenaal.”
Van 17 tot 20 augustus wacht de listige WRC-wedstrijd in Duitsland. De driedaagse rally wordt gekenmerkt door veel verschillende soorten asfaltproeven. Van nauwe bochtige weggetjes tussen de wijnranken, via geniepig militair oefenterrein tot de snelle open landwegen.
“In Duitsland wordt opperste concentratie van rijder en navigator gevraagd. Daarom heb ik deze wedstrijd opnieuw op mijn kalender gezet”, vertelt Bernhard, die voor de 4e keer aan de start komt van deze WK-wedstrijd. “Voor de Nederlandse rallyfans en mijn sponsoren is het ook de thuiswedstrijd van de WK-kalender. Dat maakt deze rally nog eens extra speciaal.”
Eurol Hellendoorn Rally: thuiswedstrijd
Natuurlijk staat Bernhard ook aan de start van zijn echte thuiswedstrijd: de Eurol Hellendoorn Rally. Op 15 en 16 september wordt de Nederlandse rally van het jaar verreden en daar wil de Achterhoeker graag bij zijn. “In Hellendoorn vind ik alles wat zo mooi is aan de rallysport: een geweldige sfeer dankzij het publiek, gave proeven en serieuze competitie”, benadrukt de coureur. “Ook mijn sponsoren komen graag naar Hellendoorn.”
Later in het seizoen rijdt het duo Ten Brinke en Thierie nog een WK-wedstrijd om verder te schaven aan de reflexen en het wedstrijdritme. Samen met Wevers Sport worden meerdere opties afgewogen. “Een gravelwedstrijd heeft mijn voorkeur, omdat je als Nederlandse rijder nog eens extra wordt uitgedaagd op de voor ons vreemde ondergrond.”