Nieuws

Loix wil record scherper stellen in Ieper

Kan Freddy Loix (ŠKODA Fabia R5) de geschiedenis nog eens herschrijven en het waanzinnige record van 10 zeges in de rally van Ieper nog scherper stellen? Het antwoord volgt zaterdagavond omstreeks 21u30 want dan eindigt de 52e rally van Ieper. Het duo Loix-Gitsels zal er alles aan doen om de ongeslagen reeks dit seizoen verder te zetten en ook de zesde manche van het BK naar hun hand te zetten.

Limburger en wereldburger. Een titel die op het lijf geschreven is van Freddy Loix. Geboren in het pittoreske Millen, uitgeweken naar Plan de la Tour (Frankrijk) en al jaren een speciale band met de Westhoek. “Als ik naar Ieper ga voelt het net aan of ik naar Millen ga” zegt Freddy Loix. “De rally van Ieper is net zoveel mijn thuisrally als de rally van Haspengouw dat is. Ieper was mijn allereerste topwedstrijd die ik reed al hou ik er geen al te beste herinneringen aan over. Een crash maakte een vroegtijdig einde aan mijn wedstrijd. De jaren nadien ben ik er altijd sneller en sneller gaan rijden. Een Groep A, een WRC, een Super 2000 of een R5. Het maakt niets uit want met alle boven vernoemde type wagens heb ik de rally van Ieper gewonnen. De meeste overwinningen, vijf om precies te zijn, behaalde ik met de ŠKODA Fabia. Het is de ambitie om er dit weekend een zesde aan toe te voegen.”

ŠKODA domineerde de voorbije 6 jaar de rally van Ieper. “De band met Ieper is vooral terug te brengen naar de band met Freddy Loix” zegt Vincent Struye, marketing manager van ŠKODA België. “Ons avontuur met Freddy in Ieper begint in 2010. Op 2012 na, toen won Juho Hanninen (ŠKODA Fabia S-2000) en eindigde Freddy Loix op de tweede plaats, wonnen we alle edities. Los van het feit dat Freddy zich helemaal thuis voelt op de Ieperse wegen is er mogelijk ook nog een andere verklaring. ŠKODA is een Tsjechisch merk en Ieper heeft veel gelijkenissen met de Barum rally met dat verschil dat het Tsjechische asfalt meer grip biedt dan het Belgische. Als we naar de weersomstandigheden van de voorbije weken kijken wordt het dit jaar een atypische editie. De wegen liggen er bijzonder vuil bij waardoor je sowieso minder grip hebt en de ondergrond is verzopen. Ik zag nu al bochten waar je tot bijna een halve meter diep kan snijden. Dat zal ervoor zorgen dat in mijn ogen niet noodzakelijk de snelste rijder maar wel de slimste de 52e rally van Ieper zal winnen. Van mij mag dat gerust Freddy Loix zijn.”

“Het weer zal zeker een rol spelen maar we moeten dat ook niet overroepen” zegt Freddy Loix. “Als het één dag niet regent en er een strakke wind staat droogt alles snel op. De startvolgorde kan belangrijk zijn en wordt bepaald door de qualifying stage donderdagavond. De snelste van het pak mag als eerste zijn startpositie kiezen en zo schuift dat op. Bij regen is de eerste plaats de beste. Bij droog weer maakt de startpositie niet zoveel uit.”

“Op Dikkebus na is het parcours exact hetzelfde als vorig jaar” zegt corijder Johan Gitsels. “Maar of we de nota’s van vorig jaar zomaar kunnen overnemen durf ik te betwijfelen. De regen van de voorbije weken zal het parcours zwaar aangetast hebben waardoor het parcours er toch helemaal anders zal uitzien. Vandaag en morgen mogen we het parcours verkennen. Dat worden twee heel belangrijke dagen. De exacte weeromstandigheden voor dit weekend kennen we nog niet maar regen zal nooit veraf zijn.”

Met 28 R5 wagens aan de start kan je spreken van een sterk deelnemersveld. “Deze editie van de rally van Ieper is sterker bezet dan vorig jaar maar het is niet het sterkste ooit” zegt Freddy Loix. “De grootste concurrentie verwacht ik van Stéphane Lefebvre. Hij rijdt het WK en dat is toch nog een trapje hoger dan wat Johan en ik rijden. Zowel op gebied van wedstrijdritme als op testsessies. Daarnaast zijn er de ‘usual suspects’ zoals Kris Princen en Vincent Verschueren met wie we opnieuw de strijd voor de titel aangaan.”

“De ambitie dit weekend is winnen. Een zesde opeenvolgende zege dit seizoen, een elfde zege van Freddy in Ieper en een vierde opeenvolgende titel zou zomaar kunnen” zegt Johan Gitsels. “Zelfs als we niet winnen en als eerste Belg eindigen pakken we de volle 20 punten waardoor we op 120 punten komen. Zelfs als Kris Princen in Ieper als tweede eindigt, nog twee andere wedstrijden zou winnen en wij in de resterende rally’s geen enkel punt meer pakken kan hij ons niet meer inhalen maar hoogstens langszij komen.”

RSS News Feed