Naast de warme temperaturen zorgden ook de rally zelf voor zweet op het voorhoofd bij Vrielink. “We reden met nieuwe remblokken en dat is altijd even wennen. Tijdens de eerste proef voelde het alsof we remdruk misten, maar dat komt doordat ze nieuw zijn. Dat speelt dan even mee in het begin en daardoor voel je wat onzekerheid. De tijden waren echter goed, dus we hebben ons daar snel overheen gezet. Op de tweede proef reden we, door een probleem, op het onverhard met alleen voorwielaandrijving, dan is het wel even werken hoor.”
Ondanks wat kleine opstartproblemen lukte het Vrielink om zich snel te herpakken en de snelheid te vinden. “Over het algemeen lag de gemiddelde snelheid hier best wel hoog en zijn de verschillen klein. Als je dan een foutje maakt ergens dan kost dat ook meteen veel tijd, dat wilden we echt voorkomen. Na twee proeven lagen we tweede in de challenge en de klasse achter Jan Roenhorst. We moesten erg lang wachten voor de derde proef, daardoor was de auto koud en dat was lastig. De vierde proef werd geneutraliseerd en we moesten de hele proef ongeveer 60 km/u rijden, daardoor was het krap om op tijd te komen voor de volgende. We konden meteen doorrijden bij de start van de vijfde proef. Wij pakten de derde tijd en dat was genoeg om door te schuiven naar de eerste plaats, daarna hadden we de service.”
Tijdens de service werd de auto gecheckt door het team van Hans Weijs Motorsport en de monteurs van Vrielink Dakwerk Motorsport en werden dezelfde proeven nogmaals verreden. “Ik had mijn zinnen gezet op de achtste proef, dus de middelste van de boucle. Op de eerste hadden we opnieuw wat kleine technische problemen en verloren we 10 seconden op Gerben Brouwer, daardoor verloren we de leiding in het NC2-klassement. We voelden na de tweede proef veel vibratie op de achterkant van de auto en hebben daar toen even met het team gebeld. Er zat een tankstop en, op advies van het team, hebben we een sensor losgekoppeld. Daardoor waren de problemen weg, maar we weten niet zeker of het probleem nog ergens in de auto zit.”
Op die achtste proef gaan Vrielink en Crooijmans er eens goed voor zitten. De achterstand op Brouwer is 10 seconden voor de start van de proef. “En we winnen er 17 op de achtste proef, dat gaf wel een goed gevoel. Alles klopte daar en het ging erg goed. Met nog twee proeven te gaan, moeten we een gat van 7,2 seconden zien vast te houden naar Brouwer voor de klassewinst en van 8,8 seconden op Roenhorst voor de challenge-zege. Dat werd nog wel spannend.”
Om een storing te voorkomen, rijdt Vrielink de laatste twee proeven met iets meer marge. “Uiteindelijk blijven we 3 seconden voor Brouwer en 14,3 seconden voor Roenhorst. Opnieuw de klasse- en challengewinst! Daar ben ik erg blij mee. De volgende rally is de GTC Rally en dat is voor mij een bijzondere mijlpaal. Vorig jaar reed ik daar mijn eerste rally met de 206. Nu wil ik proberen om uit te lopen in de challenge.”
In de Yaris GR Challenge leidt Vrielink met 60 punten, Roenhorst staat tweede met 40 punten en Roel van der Zanden staat derde met 32 punten. De GTC Rally vindt over 2,5 week plaats rondom Achtmaal op zaterdag 9 juli.