Na de sterke tweede plaats in de vorige wedstrijd, de ELE Rally, verschijnt Van Deijne gemotiveerd en vol vertrouwen aan de start. Hoewel het karakter van de proeven rond Hardenberg hem niet echt aanspreekt wil Van Deijne vol voor de winst gaan. De proeven van de Vechtdal Rally kenmerken zich door veel lange rechte stukken met haakse bochten. Van Deijne voelt zich meer thuis op een bochtiger parcours.
Van tevoren staat dus al vast dat het tempo hoog zal liggen in de Vechtdal Rally en het moeilijk wordt om verschillen te maken. Dit betekent dat je er vanaf het begin direct goed bij moet zitten om de aansluiting niet te verliezen. Van Deijne opent dan ook sterk met twee derde tijden en bezet halverwege de eerste boucle de derde plaats op slechts 6 seconden van de leider in de wedstrijd.
Op de derde proef slaat echter het noodlot toe als de stuurbekrachtiging begint te lekken. Het leidt tot een kleine sortie maar met een intense krachtinspanning weet Van Deijne de auto naar de service te loodsen. Daar ziet het er lange tijd somber uit, zonder stuurbekrachtiging kunnen Van Deijne en Verschuuren hun wedstrijd niet voortzetten. Het serviceteam levert echter ook een topprestatie en slaagt erin de auto voldoende te herstellen om de rally uit te rijden.
De achterstand is dan al zo groot dat Van Deijne op snelheid niet meer kan verwachten zijn rivalen te achterhalen. Een foutje zit echter in een klein hoekje en mocht iemand in de top vier in de problemen komen is Van Deijne er om toe slaan. Die problemen blijven echter uit waardoor Van Deijne genoegen moet nemen met de vijfde plaats. Niet waar hij vooraf op gehoopt had, maar na de problemen met de stuurbekrachtiging het maximaal haalbare.
De volgende wedstrijd van het team is de GTC Rally, de vierde ronde van het Open Nederlands Rally Kampioenschap, die op 9 juli wordt verreden in de omgeving van Achtmaal.
Kevin van Deijne zei:
“Dit is natuurlijk wel een beetje balen. In de eerste boucle kregen we problemen met de stuurbekrachtiging. Dan kun je nog wel even doorrijden maar de tijden kun je vergeten. Bovendien, als het op de service niet gerepareerd kan worden moesten we stoppen want anders riskeer je dat het hele stuurhuis kapotrijdt. Gelukkig slaagde het team er wel in om het repareren en konden we door. We hebben het maximale geprobeerd maar moesten hopen dat iemand een steekje zou laten vallen. Uiteindelijk kwamen we qua startpositie ook verder naar achter tussen de wat langzamere deelnemers waardoor we veel in het stof reden, dan kun je gewoon niks meer goedmaken. Achter ons laten en op naar de volgende!”
Uitslag Vechtdal Rally, Hardenberg, 18-06-2022
1. J. van den Heuvel/J. Dockx – VW Polo R5; 54.51,6
2. H. Weijs/B. Degandt – Ford Fiesta Rally2; +4,9
3. B. de Jong/E. de Wild – Hyundai i20 R5; +46,4
4. G-J. Kobus/M. Nortier – Skoda Fabia R5; +59,2
5. K. van Deijne/H. Verschuuren – Hyundai i20 N Rally2; +1.29,7
6. N. den Braber/J. Ruiter – Hyundai i20 R5; +2.50,0
7. I. ten Vregelaar/R. Werger – Ford Fiesta Rally3; +3.34,9
8. R. Karsten/A. Aaltink – Ford Fiesta R5; +4.14,7
9. P. Brouwer/P. Helmink – Mitsubishi Lancer Evo X; +5.13,8
10. J. de Winkel/R. van Hoek – Renault Clio Rally4; +6.10,9
Kalender Open Nederlands Rally Kampioenschap 2022
1. Int. Drenthe Rally, Assen (TT Circuit) 11/12-3-2022 Niet gestart
2. ELE Rally, Son 21-5-2022 2e plaats
3. Vechtdalrally, Hardenberg 18-6-2022 5e plaats
4. GTC Rally, Achtmaal 9-7-2022
5. Visual Art Rally, Zeewolde 27-8-2022
6. Hellendoorn Rally, Hellendoorn 16/17-9-2022
7. Twente Rally, Hengelo 15/16-10-2022
8. Achterhoek Rally, Eibergen 10-12-2022