Nieuws

Nieuws
Geslaagde 11de editie Morocco Desert Challege
Geslaagde 11de editie MDC

De laatste etappe van de Morocco Desert Challenge is traditioneel korter, maar dat betekent nog niet dat ze te onderschatten is, of dat de leiders in de tussenstand te snel victorie moeten kraaien.

Outland Rallyteam: “Het is nu echt over!”
Outland Rallyteam: “Het is nu echt over!”

“We hebben gedaan wat we konden, maar er is geen onderdeel te vinden voor onze bak, dus het is nu echt over!”

Zware crash Van Loon in Marokko
Zware crash Van Loon in Marokko

Met nog een kleine dertig kilometer te gaan in de zesde etappe van de Morocco Desert Challenge, crashen Erik van Loon en Wouter Rosegaar in de Toyota Hilux.

Rainbow hobbelt rustig richting de top 10
Rainbow hobbelt rustig richting de top 10

De elfde plaats in de etappe en twaalfde algemeen: Gerrit Zuurmond deed goede zaken in de vierde etappe van de Morocco Desert Challenge.

Van Genugten pakt klinkende zege in 4de etappe MDC
Van Genugten pakt klinkende zege

Er waren een paar dagen voor nodig, maar precies op het goede moment zijn Ton van Genugten en de Iveco Powerstar met onafhankelijke wielophanging vriendjes geworden.

Outland Rallyteam zet zoektocht voort
Outland Rallyteam zet zoektocht voort

Het rijden van de etappes is een uitdaging, maar het zoeken naar de juiste onderdelen om de Bowler te repareren lijkt een nog grotere te worden.

Van Loon behoudt leiding in Morocco Desert Challenge
Van Loon behoudt leiding in Marokko

Het openen van de proef is een van de moeilijkste facetten in Cross Country. Dat hebben Erik van Loon en navigator Wouter Rosegaar vandaag ook ondervonden.

MDC drukke dag voor navigator Riezebos
Van Loon de snelste in tricky openingsproef
Kapotte band voor Ton van Genugten
Valse start voor Outland Rallyteam
Van Genugten gaat testen in Marokko
Outland Rallyteam onderweg naar Marokko
Van Loon begint rallyseizoen in Marokko
MDC 2019 breekt alle records

Loix met een Toyota Yaris Rally 2 in Ieper

“De uitdaging van de driecilinder spreekt me aan” De affiche van de 59ste Ardeca Ypres Rally krijgt stilaan vorm. Het startveld oogt erg sterk. De voltallige Belgische top komt aan de start op 21 en 22 juni in Ieper, waar het zegerecord met 11 overwinningen nog altijd op naam staat van Freddy Loix. Dit jaar zorgt de recordhouder voor een primeur, want samen met navigator en teambaas Pieter Tsjoen zal Fast Freddy de Toyota Yaris GR Rally2 aan het Belgische publiek presenteren. 

Het was trouwens met een Toyota, toen een Celica, dat Freddy in 1996 voor de eerste keer de Ypres Rally won. Het begin van een erg mooie carrière.
“Het idee om met de Toyota Yaris GR te rijden, komt van Pieter Tsjoen. Via Jari-Matti Latvala hadden we de kans om de Yaris GR te testen op asfalt in Kroatië, in het kader van de WRC-wedstrijd. We hebben een volledige dag als enige team getest met de Toyota, omdat zij ook wel interesse hadden in mijn bevindingen en feedback. Op het einde van de dag hebben we beslist om Ieper met de Yaris te rijden. Vooral de uitdaging om de Toyota beter te maken, eerst in Wervik en daarna in Ieper, spreekt me enorm aan. Ik heb in mijn carrière heel wat werk als testrijder verricht, dus ik kan die ervaring wel benutten,” vertelt Freddy Loix.

De eerste kennismaking in Kroatië was niet eenvoudig. “Ik had niet verwacht dat de aanpassing zo moeilijk zou zijn. De Yaris heeft een 1,6 turbo driecilinder onder de motorkap liggen. Dat maakt de Toyota ook helemaal anders dan alle andere wagens waar ik al mee gereden heb. Het geluid van de motor zorgt voor verwarring. Ik moet echt naar de schakellampjes kijken om te weten wanneer ik moet schakelen, terwijl ik dat in een viercilinder gewoon op gevoel doe. Je weet ook niet hoeveel koppel en vermogen er komt op basis van het geluid en het toerental. Echt, een grote aanpassing.”
Freddy was meer dan 10 jaar testrijder voor Skoda, waarbij hij diverse rallywagens ontwikkelde. Dit is niet het begin van een tweede carrière als testrijder voor Toyota. “Nee, zeker niet. Daar heb ik geen tijd voor, maar ik ben er zeker van dat de Yaris GR al sterk geëvolueerd is sinds Monte-Carlo. We zijn 5 maanden verder en het team heeft heel wat ervaring en data verzameld om mee aan de slag te gaan.”

Vorig seizoen was Freddy Loix op een bepaald moment de beste Belg in de wedstrijd en leek de recordhouder op een podiumplaats af te stevenen, tot hij lek reed. Deze keer ligt de lat minder hoog.
“Ik kom dit jaar met minder wedstrijden en dus minder ritme aan de start. Bovendien moeten we de Toyota ook nog naar mijn hand zetten op erg korte tijd. We zullen na Wervik en een goede testdag al meer weten over de mogelijkheden, maar ik maak me niet druk over het resultaat. Ik besef heel goed dat er dit jaar erg hard gereden wordt in het Belgisch kampioenschap,” besluit Freddy Loix.

Freddy heeft trouwens veel respect voor de huidige leider in het BRC, Niels Reynvoet, die hij nog gecoacht heeft.
“Ik wist wel dat Niels het potentieel had. Drie jaar geleden reed hij scratches in de regen, toen alle toppers nog voluit gingen. Dan weet je dat die jongen met een auto kan rijden. Hij miste gewoon nog een constante in zijn prestaties, maar dat is ervaring. Je mag ook niet vergeten dat Niels lang wielrenner is geweest, terwijl andere piloten aan karting hebben gedaan. Zoveel ervaring heeft hij nog niet. Hij heeft nu ook de maturiteit en rust om te weten wat hij kan en waar zijn limiet ligt. Hij voelt goed aan welk tempo hij kan blijven rijden,” besluit Freddy Loix.
Maar, wees er maar zeker van dat Freddy Loix hem de overwinning in Ieper niet cadeau zal doen…

Tekst en foto's: PR BRC
RSS News Feed