Rallyraid en elke andere tak van autosport is een mechanische sport en je bent afhankelijk van de techniek. Je kunt je zaakjes nog zo goed voor elkaar hebben er blijft altijd een risico bestaan dat een onderdeel kapot gaat. Een druklager in een versnellingsbak is zo’n onderdeel wat je pas voelt aankomen als het te laat is en dan heb je vaak een probleem. Een geluk bij een ongeluk was dat de auto kapot ging op de verbinding op weg naar de eerste etappe waardoor er direct hulp geboden kon worden en er de hoop was om het euvel in het bivak te kunnen verhelpen. De zoektocht naar het onderdeel begon hoopvol, maar al snel werd het duidelijk dat de versnellingsbak geen standaard bak was, voor zover dat mogelijk is. Helene en het team wilde koste wat het kost de Bowler Desert Warrior weer aan de praat krijgen om zo alsnog een aantal etappes te kunnen rijden, maar afgelopen woensdag 17 april gooide het team de handdoek in de ring.
Helene vertelt: “Het is echt balen, maar we hebben ook in Merzouga geen onderdelen kunnen vinden. Het ziet er naar uit dat we de Bowler pas in Nederland kunnen repareren. Al had ik alleen de laatste etappe maar kunnen rijden, dan waren we daar nog voor gegaan, maar het mocht niet zo zijn. Het team heeft er alles aan gedaan, maar meer dan dat kunnen we niet doen. Het is niet alleen voor ons balen, maar ook voor onze sponsors en relaties die alles in het werk hebben gesteld om ons hier te krijgen. We hadden graag ook voor jullie de finish gehaald, maar helaas ook dat is Offroad rally rijden.” Ondanks de tegenslag heeft het team ook mooie momenten meegemaakt: “We hebben de rally nu gedeeltelijk als toeschouwer mee kunnen maken en het blijft een fantastisch evenement. De droom is om de rally zeker een keer uit te gaan rijden dus mochten we het voor elkaar krijgen dan zijn we er volgend jaar weer bij.”