De organisatie had drie klassementsproeven, die elk twee keer moesten worden verreden, uitgezet. Zo kregen de deelnemers 85 wedstrijdkilometers voorgeschoteld. De algemene eindoverwinning was voor Jasper van den Heuvel, terwijl Roald en Chris uiteindelijk op een achtste plaats eindigden. “We hebben toch serieus gas gegeven,” kijkt Roald terug op deze wedstrijd. “Meer zat er voor nu echt niet in!”
Ondanks dat het tweetal graag een beter resultaat had gezien, zien ze ook een aantal lichtpuntjes. “De auto voelde goed aan. We hebben na de laatste wedstrijd in 2019 veel aan de auto verandert. Zo hebben we een andere mapping voor de motor ingevoerd en hebben we een versnellingsbak geplaatst met langere overbrengingsverhoudingen. Dat geeft ons een hogere topsnelheid.”
Het team heeft deze wedstrijd met andere remblokken te gaan rijden. “Dat was wel even wennen,” aldus Roald. “In de eerste boucle van drie proeven hebben we die volledig verbrand. Dat geeft dan niet het vertrouwen dat je graag in de auto zou willen hebben. Na de service, waar de blokken door nieuwe exemplaren werden vervangen, ging het stukken beter.”
Al het werk aan de auto is daarmee niet voor niets geweest. Het gewicht van de auto is naar beneden gebracht door vele metalen delen te vervangen door carbon onderdelen. Ook het differentieel, de achilleshiel van het afgelopen seizoen, is aangepakt. “Vorig seizoen moesten we veelal de handdoek in de ring werpen. Ondanks dat we nog op zoek zijn naar wat meer snelheid, is alles heel gebleven en konden we probleemloos de wedstrijd uitrijden. Daarmee kijken we niet alleen naar het resultaat, maar zien we ook dat alle werk niet voor niets is geweest.”
Met de DS3 R5 die nu in een zo goed als nieuwstaat is, komt het team over twee weken weer aan de start. Dan is het de ACtronics Achterhoek Rally die op de kalender staat. Daar staan dan 81 kilometers op het programma die de deelnemers op snelheid dienen af te werken. Op zaterdag drie oktober zal rond 11:31u deze wedstrijd van start gaan.