“Normaal gesproken zouden we aan de Twente Rally zelf deelnemen,” legt Roald uit. “Doordat we echter niet goed uit de voeten kunnen met onze eigen DS3 R3T MAX hebben we geen zicht meer op het kampioenschap in de klasse RC3 en bij de junioren. Daarom kijken we naar de opties voor volgend jaar. Al langer staat een auto uit de R5 klasse op ons verlanglijstje en aangezien er nu niets meer op het spel staat was dit de ideale gelegenheid om daarmee te gaan testen.”
Gelegenheid om van tevoren te gaan testen was er niet. Roald moest het doen met een korte rit op zaterdagmorgen. Ervaring met een vierwiel aangedreven auto had de zoon van een garagehouder echter al wel. Hij reed namelijk al eens met de Mitsubishi Lancer Evo VI van zijn vader in het Belgische Kasterlee. Desondanks voelde Roald zich onmiddellijk thuis in de Fiesta R5 en na een ietwat voorzichtig begin, voerde hij de snelheid meer en meer op.
Na de eerste boucle van drie proeven ging het gaspedaal echt diep naar beneden. De tijden die Roald, gecoached door Christiaan Paul van Waardenburg, neer wist te zetten, zouden niet misstaan in de ‘grote’ rally. De klassementsproef op het industrieterrein van Hengelo leverde zelfs een virtuele vijfde tijd op.
Hoewel de test met de Ford Fiesta R5 als meer dan geslaagd mag worden beschouwd, is het nog geenszins zeker dat het team volgend jaar ook daadwerkelijk aan de start zal komen met een R5. “Het volledige financiële plaatje en de consequenties daarvan moeten we de komende maanden grondig gaan bekijken. Misschien moeten we besluiten om toch nog een jaar met de DS3 verder te gaan,” verteld Roald.
“Ook zullen we op zoek moeten naar partners die ons willen ondersteunen en met ons meer bekendheid aan hun product of bedrijf willen geven. Dit jaar hebben we onze auto mogen hullen in cannabis bladeren om zo aandacht aan onze partner, leverancier van energiedrankjes, te kunnen geven. Uiteraard zijn we ook onze overige partners heel veel dank voor hun vertrouwen verschuldigd en hopen hen komend jaar weer aandacht te mogen geven,” aldus een meer dan gemotiveerde Roald Leemans.
“Op de laatste, maar niet de minste plaats, wil ik onze teamleden bedanken voor hun belangeloze inzet tijdens de wedstrijden. Zonder hen had ik nooit kunnen rijden. Dat bewijst maar dat de rallysport een echte teamsport is,” laat Roald weten.